فیلم | ۱۲ شب میزبانی‌ در سطح ملی‌؛ ده‌زیار کرمان قلب تپنده تعزیه‌ ایران

ایرنا چهارشنبه 06 خرداد 1405 - 09:17
کرمان - ایرنا - سیزدهمین دوره از سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان از شامگاه چهارشنبه آغاز می‌شود و تا هفدهم خردادماه ادامه دارد. امسال در این رویداد ملیِ آیینی و مذهبی بیش از ۵۰۰ ذاکر تعزیه‌خوان از سراسر کشور حضور خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، اهالی روستای ده‌زیار در شهرستان کرمان بیش از ۵۰ روز است که مشغول آماده‌سازی زیرساخت‌ها و فضاسازی برای برپایی سوگواره تعزیه و میزبانی شایسته از زائران و شرکت‌کنندگان هستند.

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار هر سال در ایام ارتحال امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

در آستانه برگزاری این رویداد مهم و پرطرفدار آیینی و مذهبی به ده‌زیار رفتیم تا از حال‌وهوای این روزهای روستا گزارش بدهیم.

فیلم | ده‌زیار کرمان قلب تپنده تعزیه ایران؛ چراغ سوگواره تعزیه از امشب روشن می‌شود

میدانگاه برگزاری سوگواره و محلی که قرار است گروه‌ها در آن اجرا داشته باشند، تقریبا آماده شده است. ۲ شب مانده به آغاز رویداد، اهالی روستا در این محل مشغول انجام کارهای باقی‌مانده بودند.

همه آنچه که دست‌اندرکاران این سوگواره در ده‌زیار انجام می‌دهند کاملا داوطلبانه و تنها از سر عشق و ارادت آن‌ها به امام حسین (ع) و ائمه‌اطهار (ع) است.

ثارالله انکوتی، دبیر اجرایی سیزدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار و از بنیان‌گذاران این رویداد گفت که طبق روال سال‌های قبل، ساکنان این روستا خود را برای پذیرایی و اسکان گروه‌های تعزیه‌خوان که از نقاط مختلف کشور به این منطقه می‌آیند، آماده کرده‌اند.

با وجود تغییرات و بهبودهایی که در محل برگزاری سوگواره نسبت به گذشته ایجاد شده است، هنوز نیازهای جدی وجود دارد به خصوص میدانگاهی که در آن گروه‌ها اجرا دارند چندان استاندارد نیست و با توجه به ظرفیت‌ ملی ده‌زیار کرمان در بحث تعزیه، نیاز به فضاسازی ویژه‌ای دارد.

اَنکوتی، با اشاره به جایگاه ده‌زیار به عنوان روستای قطب تعزیه کشور، از برنامه‌ریزی برای ایجاد یک مرکز تخصصی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با واگذاری زمین موردنیاز، پروژه بزرگ مجتمع تعزیه‌خانه ایران کلید بخورد. مجموعه‌ای که فراتر از یک فضای نمایشِ ساده باشد و با امکاناتی نظیر ورودی‌های اختصاصی برای ذاکرین، سکوهای استاندارد، اصطبل، زائرسرا و محل اقامت گروه‌های هنری طراحی شود.

امید داریم این پروژه با حمایت مسئولان فعلی استان کرمان آغاز شود.

اگرچه مجتمع تعزیه‌خانه در ده‌زیار وجود ندارد اما اجراهای باکیفیت و متفاوتی که در این سوگواره وجود دارد و میزبانی گرمی که مردم این روستا هر ساله از شرکت‌کنندگان در این رویداد دارند، فرصت مناسبی فراهم کرده‌ تا علاقه‌مندان و پژوهشگران، ششم تا هفدهم خردادماه به این روستا بروند.

انکوتی از همگان دعوت کرد تا در این شب‌ها در کنار مردم ده‌زیار در محل برگزاری سوگواره در مسجد جوادالائمه روستا حضور پیدا کنند.

00:00
00:00
Download

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.