آغاز جشنواره گل محمدی در استان یزد

ایرنا چهارشنبه 06 خرداد 1405 - 17:28
یزد- ایرنا- همزمان با آغاز دهه امامت و ولایت، ششمین جشنواره گل محمدی استان یزد، روز چهارشنبه در روستای هدف گردشگری «منشاد» در بخش مرکزی مهریز با هدف احیای سنت‌های اصیل و تقویت اقتصاد بومی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، همزمان با عید سعید قربان و ایام فرخنده دهه امامت و ولایت، روستای منشاد در مهریز حال و هوای متفاوتی پیدا کرده است و ششمین جشنواره گل محمدی با حضور پرشور اهالی روستا، مسافران و گردشگران و با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی منطقه و حمایت از تولیدات محلی آغاز به کار کرد.

در این رویداد که در حسینیه روستای منشاد برپا شده، ۳۰ غرفه متنوع به عرضه محصولات جانبی گل محمدی اختصاص یافته است و بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک شاهد فرآیند سنتی گلاب‌گیری و تهیه عطر گل سرخ باشند و از غرفه‌های عرضه‌کننده انواع عرقیجات گیاهی، عطرهای طبیعی و فرآورده‌های مشتق از گل محمدی دیدن کنند.

در کنار جنبه اقتصادی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری شاد در حاشیه این جشنواره، فضایی مفرح برای خانواده‌ها و گردشگران فراهم کرده است. مسوولان برگزاری هدف اصلی از تداوم این جشنواره را معرفی ظرفیت‌های روستاها برای توسعه گردشگری، حفظ میراث کهن صنعت گلاب‌گیری و ایجاد بستری پایدار برای کمک به اقتصاد خانوارها دانسته‌اند.

ششمین جشنواره گل محمدی استان یزد در روستای منشاد مهریز آغاز شد

این جشنواره که نمادی از پیوند فرهنگ، سنت و معیشت روستایی است به مدت سه روز در حسینیه روستای منشاد پذیرای علاقه‌مندان است و هموطنان و گردشگران می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۲۱ برای بازدید از غرفه‌ها و شرکت در برنامه‌های متنوع به این روستای خوش‌آب‌وهوا سفر کنند.

جشنواره گل محمدی منشاد نه تنها فرصتی برای عرضه محصولات بومی و تقویت معیشت روستاییان است بلکه با نگاه به حفظ آیین‌های سنتی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری به موتور محرکه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های پنهان بخش مرکزی مهریز تبدیل شده است و این رویداد ۲ روزه با استقبال گرم مردم و مسافران، گامی موثر در جهت پیوند میان تولید سنتی و صنعت گردشگری کشور محسوب می‌شود.

هدف از برگزاری این جشنواره ، معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این روستاست و با رویکرد ارائه توانمندی‌های روستای منشاد در بخش‌های مختلف و آشنایی مردم و گردشگران با برداشت گل محمدی، نحوه گلاب‌گیری و نیز رونق بخشیدن به کارگاه‌های گلابگیری برگزار می‌شود.

ششمین جشنواره گل محمدی استان یزد در روستای منشاد مهریز آغاز شد

اهدای گلاب ناب منشاد به حرم مطهر رضوی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و توانمندی‌های روستایی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

سطح زیرکشت گل محمدی استان بیش از ۶۵۰ هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار گل محمدی حدود ۲.۵ تا ۳ تن گل تازه برداشت می‌شود و از هر یک تن گل تازه نیز حدود سه هزار لیتر گلاب در واحدهای فرآوری این محصول استحصال می‌شود.

کاشت گل محمدی در ایران قدمتی هفت هزار ساله دارد و مراسم گلابگیری در مهریز آیینی هزار ساله است که در طول زمان تغییراتی بسیار جزیی داشته است .

روستای منشاد با ۲ هزار نفر جمعیت جزو دهستان میانکوه و در ۲۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد.

مرکز شهرستان ۶۰ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.