آرش مصلح روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا یکی از مهمترین راهکارهای جایگزین و مکمل برای تأمین آب، توسعه طرحهای بازچرخانی آب و استفاده بهینه از پسابهای بهداشتی دانست و اظهارکرد: اجرای شبکههای آبیاری نوین توسط آب منطقهای و جهاد کشاورزی، پیگیری بازچرخانی آب در شهرکهای صنعتی برای حفظ منابع آب استان در سال جاری به جد پیگیری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بازچرخانی آب در صنایع و شهرکهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در حال اجرا است بیان کرد: تاکنون ۱۳ حلقه چاه در شهرکهای صنعتی استان به کنتور هوشمند مجهز شد که در مدیریت مصرف آب نقش مهمی خواهد داشت.
مصلح تصریح کرد: با وجود تنش آبی در سال گذشته، در سطح استان موردی از کمبود آب در شهرکها و حتی صنایع خارج از شهرک مشاهده نشده است.
وی افزود: میزان بارشهای سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و نسبت به آمار بلندمدت افزایش داشته است که نویدبخش سالی مطلوب برای بخشهای کشاورزی، صنعت و شرب است.
اجرای طرحهای ملی احیا و تعادلبخشی
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای طرح ملی «احیاء و تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی» و برنامه سازگاری با کمآبی گفت: بر اساس اولویتبندی انجامشده، چاههایی که بیشترین آسیب را به سفرههای آب زیرزمینی وارد میکنند، در اولویت پُرشدگی قرار دارند.
فرایند نصب کنتورهای هوشمند
مصلح در ادامه به برنامه نصب کنتورهای هوشمند روی چاههای مجاز اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون با همکاری جهاد کشاورزی و مشارکت خوب مردم روی ۵۵۰ حلقه چاه کنتور نصب هوشمند نصب شده است.
وی بر همکاری نهادهای متولی در راستای نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای کشاورزی، شرب و صنعت تاکید کرد و گفت: نصب کنتور هوشمند روی چاههای علاوه بر کنترل و نظارت بر میزان برداشت آبهای زیرزمینی از اضافه برداشت آبهای این منابع به شدت جلوگیری میکند.
کاهش هدررفت آب و بهرهبرداری از مخازن ذخیره
وی با اشاره به کاهش چهار درصدی هدررفت آب در سال گذشته،تصریح کرد: با همکاری آب و فاضلاب و برنامه ریزی های انجام شده برای مدیریت مصرف آب میزان هدرروی آب آشامیدنی از ۵۲ درصد به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
مصلح با اشاره به شناسایی ۱۶ هزار انشعاب غیر مجاز در استان و پرکردن چاه های بدون پروانه در سطح استان اضافه کرد: با همکاری آب و فاضلاب از سال گذشته تاکنون از این تعداد هفت هزار و ۲۰۰ انشعاب غیرمجاز مکلف به نصب کنتور مجاز شدند.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد از وجود ۲ هزار و ۸۶۵ حلقه چاه مجاز و ۹۷۰ حلقه چاه بدون پروانه در استان خبر داد و گفت:سال گذشته ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز پر و ۶۰ کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز نصب میشود.
به گفته مصلح ، هماکنون ۲ هزار و ۸۶۵ حلقه چاه مجاز با پروانه بهرهبرداری در استان فعال است که سالانه ۱۵۳.۱۱ میلیون مترمکعب آب از آنها استخراج میشود.
وی بیان داشت: از این تعداد، ۲ هزار و ۱۲۷ حلقه چاه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد که ۹۴.۹ درصد از حجم برداشت آب استان را به خود اختصاص دادهاند و مابقی چاهها مربوط به مصارف شرب، صنعت و خدمات است که به طور عمده تحت مالکیت دولت و بخشهای تولیدی استان هستند.
مصلح ادامه داد: رفع شکستگیهای خطوط انتقال آب شرب در شهرها و روستاها، احداث مخازن ذخیره استراتژیک در شهرهای بزرگ، اصلاح الگوی کشت بهویژه کشت گیاهان دارویی، و همچنین تعمیر و بازسازی تأسیسات آبی و برقآبی از دیگر اولویتهای تعیین شده در کارگروه کم آبی استان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان با تأکید بر تکالیف دولت در برنامه هفتم توسعه، یادآور شد:همگان باید نسبت به مصرف بهینه آب و برق اهتمام ویژهای داشته باشیم.
به گزارش ایرنا ، کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها ۱۳ درصد آن در این استان مصرف می شود.













