به گزارش خبرنگار ایرنا، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی روز پنجشنبه در دیدار با حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا رسولی، معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و مسوولان استانی این بنیاد در استان در دفتر امام جمعه سمنان، دانشآموزان و دانشجویان را از مهمترین گروه هدف فعالیتهای مهدوی برشمرد و افزود: دشمن امروز با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای، در صدد ترویج شبهات گوناگون با استفاده از «مهدیهراسی» است و در مقابل این هجمه، باید فعالیتهای عمیق، مستند و مبتنی بر معارف اصیل دینی انجام شود.
امام جمعه سمنان با اشاره به غنای بینظیر معارف اهلبیت عصمت و طهارت(ع) گفت: هیچگاه برای جذب مخاطب نباید به مطالب غیرمستند متوسل شد، زیرا معارف اصیل مهدوی از ظرفیت اقناع و اثرگذاری لازم برخوردار هستند و چنانچه از آنها به درستی استفاده شود نافذ و موثر خواهند بود.
وی با بیان روایتی از حضرت امام محمد باقر(ع) درباره انواع شیعیان گفت: «شِیعَتُنا ثلاثةُ أصنافٍ: صِنفٌ یَأکُلُونَ الناسَ بنا، و صِنفٌ کالزُّجاجِ یَنُمُّ. و صِنفٌ کالذَّهَبِ الأحمَرِ کُلَّما اُدخِلَ النارَ ازدادَ جَودَةً» شیعیان ما سه دستهاند؛ گروهی که نام اهلبیت(ع) را وسیله بهرهبرداری از مردم قرار میدهند، گروهی که مانند شیشهاند و گروهی که همچون طلای سرخ هستند که هرچه بیشتر در آتش قرار گیرند، خالصتر و ارزشمندتر میشوند.
نماینده ولیفقیه در سمنان در تبیین این روایت افزود: مقصود از تعبیر «یَأکُلُونَ النّاسَ بِنا» فقط بهرهمندی مالی نیست، بلکه هرگونه سوءاستفاده، منفعتطلبی و بهرهبرداری از نام دین و اهلبیت(ع) را شامل میشود؛ یعنی افرادی که نام ائمه اطهار(ع) را ابزار تأمین منافع شخصی و دنیوی خود قرار میدهند، بیآنکه دغدغه واقعی ترویج معارف دینی و انجام وظیفه الهی را داشته باشند.
امام جمعه سمنان با بیان اینکه فعالیت در مسیر تبلیغ دین و معارف اهلبیت(ع) اگر همراه با نیت الهی و انجام وظیفه باشد، امری ارزشمند است، اضافه کرد: کسانی که در مسیر تبلیغ دین، سخنرانی، فعالیت فرهنگی و دیگر خدمات دینی گام برمیدارند، اگر با اخلاص و بدون دنیاطلبی حرکت کنند، مشمول عنایت اهلبیت(ع) خواهند بود و البته بهرهمندی از رزق مشروع در این مسیر منافاتی با اخلاص ندارد.
تشبیه مبلغان مهدویت به «طلای سرخ»
حجتالاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به بخش دوم این روایت گفت: برخی افراد اگرچه اهل سوءاستفاده نیستند، اما همچون شیشهاند؛ استقامت و ظرفیت لازم را ندارند، اَسرار و مسوولیتها را حفظ نمیکنند و در میدان عمل نیز اثرگذاری لازم را ندارند؛ به تعبیر دیگر، هرچند اسم همراهی با مسیر اهلبیت(ع) را دارند، اما از جهت کنشگری و مسئولیتپذیری، نقشآفرینی مؤثری ندارند.
وی با تاکید بر اینکه فعالان حوزه مهدویت باید از جنس گروه سومِ مورد اشاره در این روایت باشند، گفت: امام باقر(ع) شیعیان حقیقی را به «طلای سرخ» تشبیه میفرمایند؛ انسانهایی که در برابر سختیها، فشارها و کملطفیها نهتنها دلسرد نمیشوند، بلکه استوارتر، خالصتر و اثرگذارتر میشوند و هرچه در مسیر خدمت و تبلیغ معارف اهلبیت(ع) بیشتر آزموده شوند، قوّت و اخلاص آنها آشکارتر میشود.
وی با قدردانی از مسوولان و اعضای فعال بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در استان، مجموعه شکلگرفته در این حوزه را مجموعهای متشکّل از نیروهای دغدغهمند، فرهنگی و مسوولیتپذیر دانست و افزود: حرکت آغازشده در عرصه مهدویت، ظرفیت ارزشمندی برای استان است و باید با برنامهریزی دقیق و دوراندیشی و افقنگری تقویت شود.
حجتالاسلام والمسلمین مطیعی بر ضرورت برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت در مورد فرهنگ مهدویت تأکید کرد و گفت: باید برای تربیت مربیان مهدوی، گسترش فعالیتهای فرهنگی و توسعه مخاطبان، هدفگذاری مشخص و تدریجی داشت و با نگاهی چندساله، ظرفیتهای موجود را تقویت کرد.
تبیین دیدگاه آیتالله بهجت(ره)
وی به دیدگاههای آیتالله بهجت(ره) درباره ارتباط با حضرت ولیعصر(عج) اشاره و بیان کرد: این عالم ربانی همواره بر انجام وظیفه و حرکت در مسیر بندگی تاکید داشت، اما میفرمود تشرف و دیدار حضرت صاحبالزمان(عج) نیز موضوعیت دارد؛ البته آن عالم وارسته تاکید میفرمود که صِرف دیدن اولیای الهی بدون معرفت و بصیرت، تضمینکننده سعادت انسان نیست، چه بسا انسانهایی که امام خود را نیز دیدند اما به او ظلم کردند.
امام جمعه سمنان ادامه داد: در روایات متعددی توصیه شده که مؤمنان به جای تمرکز صِرف بر حوائج و خواستههای شخصی، برای فرج حضرت ولیعصر(عج) دعا کنند و باور داشته باشند که گشایش بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی در پرتو فرج آن حضرت تحقق خواهد یافت.
آمریکا و صهیونیسم دشمن همیشگی حقطلبی
وی دعا برای فرج را از جمله مؤثرترین کارها برای پیروزی رزمندگان جمهوری اسلامی ایران بر آمریکای جنایتکار و رژیم منحوس صهیونیستی دانست و گفت: حتی با این فرض که جنگ تمام شود نیز این دو جرثومه فساد هیچگاه از ضربه و آسیب زدن به ملت ایران دست نخواهند کشید؛ تنها با ظهور حضرت بقیةالله(عج) است که تمام ظلم از روی زمین محو خواهد شد.
امام جمعه سمنان ابراز امیدواری کرد: از خداوند متعال خواستاریم همه فعالان عرصه مهدویت را در مسیر خدمت به فرهنگ انتظار، موفق و مؤید بدارد، موانع ظهور را برطرف سازد و همه مؤمنان را در زمره یاران و سربازان واقعی حضرت ولیعصر(عج) قرار دهد.















