شیراز معمار دیپلماسی شهری چندجانبه در آسیا

ایرنا پنج شنبه 07 خرداد 1405 - 22:27
شیراز-ایرنا- شهردار شیراز در پنجمین مجمع روسای مناطق سازمان همکاری شانگهای، ضمن تشریح ابعاد تکان‌دهنده حملات اخیر به شهروندان و زیرساخت‌های شهری ایران، نقشه راه جدیدی را برای تقویت پیوندهای چندجانبه از طریق پیشنهاد ایجاد ائتلاف شهرهای شانگهای ترسیم کرد.

به گزارش دریافتی ایرنا، نشست عمومی پنجمین مجمع رؤسای مناطق و شهرهای خواهرخوانده سازمان همکاری شانگهای در حالی به میزبانی جمهوری قرقیزستان در حال برگزاری است که شهردار کلانشهر شیراز، فرصت سخنرانی در افتتاحیه این رویداد مهم را به تریبونی برای دفاع از حقوق شهروندان و امنیت زیرساخت‌های شهری کشور تبدیل کرد.

محمدحسن اسدی که به نمایندگی از شهرداری‌های کشور در این اجلاس سخن می‌گفت، با پیوند زدن مفاهیم توسعه پایدار به ضرورت صلح و امنیت، لزوم بازنگری در تعاملات منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های انسانی را خواستار شد.

شیراز معمار دیپلماسی شهری چندجانبه در آسیا

بخش مهمی از این سخنرانی به تبیین واقعیت‌های تلخ ناشی از حملات در جنگ تحمیلی اخیر علیه غیرنظامیان اختصاص داشت.

شهردار شیراز به‌صراحت اعلام کرد که توسعه پایدار شهری بدون حفاظت از جان انسان‌ها و صیانت از زیرساخت‌های عمومی، مفهومی انتزاعی و بی‌معناست.

وی با اشاره به تراژدی‌های انسانی اخیر، بر این نکته تأکید ورزید که واکنش به هدف قرار دادن عمدی فضاهای عمومی شهری نباید صرفاً به یک مسئله بشردوستانه و فرعی تقلیل پیدا کند.

اسدی در ادامه افزود: هر پیمان و تعهد معتبر بین‌المللی به صلح و توسعه، بایستی چنین موضوعاتی را در کانون اصلی توجهات خود قرار دهد.

وی همچنین به تشریح جنایات انجام‌شده پرداخت و گفت: در ماه‌های اخیر، کشور ما شاهد رنج‌های دردناک انسانی بوده است؛ از هدف قرار گرفتن وحشیانه ۱۶۸ دانش‌آموز در میناب تا شهادت پنج کارگر زحمت‌کش شهرداری شیراز که در حین خدمت‌رسانی در بوستان‌های عمومی مورد حمله قرار گرفتند.

عضو هیات‌مدیره انجمن کلانشهرهای جهان (متروپلیس) با اشاره به آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های حیاتی شهرها تأکید کرد: این تراژدی‌ها یادآور آن است که تاب‌آوری شهری تنها یک بحث فنی نیست، بلکه ریشه در کرامت انسانی و امنیت شهروندان دارد.

شهردار شیراز در ادامه، برای عبور از همکاری‌های دوجانبه به سمت الگوهای نوین چندجانبه، پیشنهادی راهبردی را روی میز مجمع گذاشت.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه شهرهای تاریخی جهان و نایب‌رئیس مجمع شهرداران آسیایی، تصریح کرد: مایلم پیشنهاد ایجاد ائتلاف شهرهای سازمان همکاری شانگهای را مطرح کنم؛ بستری داوطلبانه و انعطاف‌پذیر برای شهرهای علاقه‌مند به تبادل تجربیات عملی در حوزه‌هایی نظیر بازآفرینی شهری، گردشگری و صنایع خلاق.

به گفته وی، این ائتلاف جایگزین خواهرخواندگی‌های موجود نخواهد بود، بلکه با ایجاد چارچوبی گسترده‌تر و چندجانبه، این روابط را تکمیل و تقویت خواهد کرد.

نگاهی به سخنان محمدحسن اسدی، شهردار کلان‌شهر شیراز و نماینده شهرداران ایران، نشان می‌دهد که شیراز با تکیه بر تجارب خود در مجامع بین‌المللی، به دنبال ارتقای سطح همکاری‌ها بین مناطق و شهرها و ترجمه سیاست‌ها و برنامه‌های کلان به پروژه‌های عینی و همکاری‌های چندجانبه است.

شهردار شیراز در بخش پایانی سخنان خود ابراز امیدواری کرد: این مجمع سرآغاز تعهدی مشترک و فصلی جدید در سازمان همکاری شانگهای باشد؛ سفری که نیازمند دو بال شامل دست استوار همکاری میان دولت‌ها و قلب تپنده مشارکت میان شهرها و مناطق است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.