به گزارش ایرنا از شبکه ان بی سی، طبق بیانیه مشترکی که توسط سیا و افبیآی منتشر شد، دیوید راش مامور سابق سیا در ۱۹ مه (۳۰ اردیبهشت) دستگیر شده است.
بازرسان این فرد را به سرقت و سوءاستفاده از داراییهای دولتی متهم کردند. وی قرار است در الکساندریا واقع در ویرجینیا محاکمه شود و تا زمان برگزاری دادگاه خود در بازداشت خواهد بود.
اسناد دادگاه نشان میدهد که ماموران افبیآی بیش از ۳۰۰ شمش طلا به وزن هر کدام حدود یک کیلوگرم را از منزل دیوید راش توقیف کردهاند.
مقامات ارزش این طلا را بر اساس قیمتهای کنونی بازار بیش از ۴۰ میلیون دلار تخمین زدهاند.
ماموران همچنین نزدیک به ۲ میلیون دلار پول نقد به همراه ۳۵ ساعت لوکس از جمله چندین مدل رولکس را از منزل این فرد کشف کرده اند.
طبق یک اظهارنامه افبیآی، راش بین نوامبر ۲۰۲۵ تا مارس ۲۰۲۶ بارها مقادیر زیادی ارز خارجی و شمش طلا از دولت آمریکا درخواست کرده بود. ظاهراً این درخواستها به این دلیل تأیید شدهاند که برای «هزینههای مربوط به کار» ضروری توصیف شدهاند.
بازرسان بعداً متوجه شدند که این هزینه به دولت بازنگشته است و مشخص نیست راش با این دارایی و شمش های طلا چکاری انجام داده است.
این امر باعث آغاز تحقیقات داخلی سیا شد که در نهایت جان راتکلیف مدیر سیا، اف بی آی را برای تحقیقات جنایی مطلع کرد.
افبیآی اموال راش را بازرسی کرد و مقدار زیادی شمش طلا، پول نقد و دارایی های لوکس را کشف کرد که دادستانها آن را به عنوان شواهدی از سرقت گسترده اموال دولتی توصیف میکنند.
در این پرونده آمده است: اظهارنامه افبیآی اعلام کرد که تحقیقات نشان می دهند راش آگاهانه اقدام به اختلاس، دزدی، سو استفاده از دارایی های با ارزش دولت آمریکا را برای استفاده شخصی خود کرده است.













