واردات افغانستان از آسیای مرکزی به بیش از 1.2 میلیارد دلار رسید

خبرگزاری تسنیم جمعه 08 خرداد 1405 - 15:52
وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد حجم واردات از کشورهای آسیای مرکزی به بیش از 1.2 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت صنعت و تجارت حکومت افغانستان اعلام کرد که میزان واردات این کشور از کشورهای آسیای مرکزی به یک میلیارد و 204 میلیون دلار رسیده است.

«عبدالسلام جواد آخندزاده»، سخنگوی این وزارت، با ارائه جزئیات این آمار به طلوع نیوز گفت که در همین مدت، میزان صادرات افغانستان حدود 74 میلیون دلار بوده است.

این آمار نشان‌دهنده شکاف قابل توجه در تراز تجاری افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی است؛ منطقه‌ای که از آن به‌عنوان یکی از بازارهای مهم و نوظهور برای کالاهای افغانستان یاد می‌شود.

بر اساس معلومات وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، عمده‌ترین اقلام صادراتی افغانستان به این کشورها شامل محصولات کشاورزی و معدنی است. میوه خشک و تازه، سبزیجات، سنگ تالک، گیاهان دارویی و انواع آب‌میوه از مهم‌ترین اقلام صادراتی افغانستان به آسیای مرکزی به شمار می‌رود. همچنین محصولاتی مانند سیب زمینی، پیاز و انغوزه نیز در فهرست صادراتی این کشور قرار دارند.

در همین حال، برخی تاجران افغان می‌گویند که نبود سهولت‌های بانکی، مشکلات ترانزیتی و هزینه‌های بالای انتقال کالا از مهم‌ترین چالش‌های توسعه صادرات در کشور است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند آسیای مرکزی با جمعیت رو به رشد و نیاز فزاینده به محصولات کشاورزی و معدنی، می‌تواند به بازار مهمی برای صادرات افغانستان تبدیل شود؛ مشروط بر آنکه زیرساخت‌های تجاری و بانکی تقویت شده و موانع موجود برطرف گردد.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.