راه‌اندازی قرارگاه مدیریت راهبردی انرژی در قم

ایرنا شنبه 09 خرداد 1405 - 00:11
قم - ایرنا- استاندار قم گفت: با توجه به ضرورت پایداری شبکه انرژی، قرارگاه مدیریت راهبردی انرژی استان (شامل حوزه‌های آب، برق و گاز) فعالیت رسمی و شبانه‌روزی خود را از فردا شب آغاز خواهد کرد.

به گزارش جمعه شب ایرنا از استانداری قم، اکبر بهنام‌جو در جلسه قرارگاه بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی استان قم ؟ افزود: این قرارگاه وظیفه پایش دقیق مصرف و ارائه توصیه‌های فنی به شهروندان را بر عهده دارد تا از بروز بحران در مقاطع پیک مصرف جلوگیری شود.

وی با اشاره به جهش مصرف برق در روزهای اخیر افزود: مصرف برق استان که در زمستان حدود ۲۷۰ مگاوات بود، با ورود دستگاه‌های برودتی به مدار، اکنون به مرز ۶۰۰ مگاوات رسیده است، اگر این روند کنترل نشود، طی یک ماه آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

وی گفت: لذا جلسات پایش قرارگاه هر شب ساعت ۲۰ با حضور تمامی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برگزار می‌شود تا رقمی قابل‌قبول در کاهش مصرف محقق گردد.

استاندار قم با تبیین طرح محله‌محوری به عنوان راهکاری کلیدی برای مدیریت مصرف، گفت: در کنار ادارات و واحدهای تجاری، تمرکز ویژه‌ای بر محلات داریم. به عنوان نمونه در محله "فرهنگیان"که به عنوان پایلوت انتخاب شده، مشاهده می‌شود که تنها ۱۰ درصد از مشترکین، بالغ بر ۵۰ درصد مصرف محله را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که اکثریت مردم رعایت می‌کنند.

وی افزود: هدف ما شناسایی و گفت‌وگو با مشترکین پرمصرف در هر محله است.

وی در خصوص مشوق‌های در نظر گرفته شده برای همکاری شهروندان گفت: هر محله‌ای که به صورت خودجوش و با همکاری اهالی موفق شود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهد، به هیچ عنوان در لیست محدودیت‌ها و قطعی‌های احتمالی ناشی از کمبود انرژی قرار نخواهد گرفت. این یک پاداش محلی برای ترویج فرهنگ بهینه‌سازی است.

بهنام‌جو اولویت اصلی این اقدامات را صیانت از بخش تولید دانست و خاطرنشان کرد: کاهش مصرف در بخش خانگی و تجاری مستقیماً به تداوم فعالیت کارخانجات کمک می‌کند.

وی افزود: ما اجازه نخواهیم داد چرخ تولید استان در پیک گرما متوقف شود، چرا که رونق تولید و جلوگیری از بیکاری، راهبرد اصلی ما در مقابله با فشارهای اقتصادی دشمن است.

وی در پایان به وضعیت نیروگاه‌های خورشیدی استان نیز اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی در استان در حال انجام است.

استاندار قم افزود: هرچند به دلیل برخی شرایط منطقه‌ای، واردات تجهیزات با اندکی تأخیر مواجه شد، اما فرآیند احداث متوقف نشده و به صورت هفتگی شاهد افتتاح پروژه‌های جدید نیروگاهی (خورشیدی و DG) خواهیم بود که به مرور سهمیه تولید انرژی استان را افزایش داده و فشار را از روی شبکه سراسری کاهش می‌دهد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.