بررسی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در فارس؛ لزوم بازگشت منابع بانکی به چرخه تولید

ایرنا شنبه 09 خرداد 1405 - 08:22
شیراز- ایرنا- استان فارس از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری کشور به شمار رفته است، اما بسیاری از فعالان اقتصادی این استان معتقدند ظرفیت‌های موجود، متناسب با منابع مالی و سرمایه‌های مردمی به کار گرفته نشده و یکی از مهمترین دلایل این مساله را نیز عدم بازگشت منابع بانکی به چرخه تولید و سرمایه‌گذاری استان عنوان می‌کنند.

به گزارش ایرنا، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی عملکرد شبکه بانکی محسوب می‌شود؛ شاخصی که نشان می‌دهد چه میزان از منابع جذب‌شده توسط بانک‌ها، دوباره در قالب تسهیلات به بخش‌های اقتصادی همان منطقه بازمی‌گردد.

پایین بودن این نسبت معمولا به معنای خروج منابع مالی از استان و کاهش قدرت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد است.

در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با کمبود نقدینگی و دشواری در دریافت تسهیلات مواجه‌اند، موضوع نحوه عملکرد بانک‌ها و میزان همراهی آن‌ها با اقتصاد استان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته، مساله مهمی که تداوم آن می‌تواند بر اشتغال، رونق تولید و توسعه سرمایه‌گذاری در فارس اثر منفی بگذارد.

در همین زمینه، موضوع عملکرد بانک‌ها و نسبت پایین تسهیلات به سپرده‌های بانکی در فارس بارها و بارها مطرح شده و خواسته مشترک هم مسئولان و هم فعالان بخش خصوصی نیز اصلاح سیاست‌های بانکی، افزایش سهم تسهیلات پرداختی در استان و برخورد با بانک‌های کم‌کار و متخلف است.

سپرده‌های فارس در جیب دیگر استان‌ها؛ زنگ خطر برای تولید و اشتغال

وضعیت نامطلوب فارس در شاخص نسبت تسهیلات به سپرده‌ها

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به پایین بودن نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در استان فارس گفت: فارس در شاخص نسبت تسهیلات به سپرده‌ها وضعیت مطلوبی ندارد و در حال حاضر در جایگاه بیست‌وهفتم کشور قرار گرفته است؛ موضوعی که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از منابع مالی و سپرده‌های مردم استان، به جای سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید و اشتغال در فارس، به سایر استان‌ها منتقل می‌شود.

جعفر قادری با تاکید بر اینکه این روند به ضرر توسعه اقتصادی، اشتغال جوانان و رونق واحدهای تولیدی استان افزود: انتظار مردم فارس این است که بانک‌ها منابعی را که از سپرده‌گذاران این استان جذب می‌کنند، در مسیر حمایت از تولید، صنعت، کشاورزی، گردشگری و کسب‌وکارهای استان هزینه کنند.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد سپرده‌های مردم فارس در بانک‌هایی باقی بماند که منابع را به خارج از استان منتقل کرده و سهم اندکی در پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی فارس دارند.

او اظهار کرد: لازم است معاونت اقتصادی استانداری فارس و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند و با بانک‌های عامل تفاهم‌نامه‌ای مشخص و الزام‌آور منعقد شود تا درصد بیشتری از منابع جذب‌شده در استان، به شکل تسهیلات در اختیار مردم، تولیدکنندگان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فارس قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت واقعی از تولید تنها در شعار خلاصه نمی‌شود و بانک‌ها باید در عمل همراه فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و سپرده گذاران باشند.

قادری افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی استان برای دریافت تسهیلات با مشکلات جدی مواجه‌اند، در حالی که حجم بالایی از منابع مالی استان در اختیار شبکه بانکی قرار دارد.

وی، پیشنهاد کرد عملکرد بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات، حمایت از تولید و میزان بازگشت منابع به استان به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود تا مردم بدانند کدام بانک‌ها در مسیر توسعه فارس همکاری می‌کنند و کدام بانک‌ها منابع استان را به سایر مناطق منتقل می‌کنند.

او اظهار کرد: مردم حق دارند بانک‌هایی را برای سپرده‌گذاری انتخاب کنند که در رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و حمایت از تولید استان نقش موثری ایفا می‌کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: طبیعی است بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات و حمایت از اقتصاد فارس همکاری بیشتری داشته باشند، با استقبال بیشتر سپرده‌گذاران نیز مواجه شوند.

قادری ابراز امیدواری کرد با همکاری مسئولان استانی، شبکه بانکی و دستگاه‌های اقتصادی، روند تخصیص منابع بانکی در فارس اصلاح شده و سهم بیشتری از سرمایه‌های مردم استان در مسیر توسعه، اشتغال‌آفرینی و رونق اقتصادی به کار گرفته شود.

سپرده‌های فارس در جیب دیگر استان‌ها؛ زنگ خطر برای تولید و اشتغال

ریشه تاریخی پایین بودن نسبت تسهیلات به سپرده‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ریشه تاریخی نسبت تسهیلات به سپرده ها در این استان گفت: مشکل پایین بودن نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در فارس موضوع تازه‌ای نیست و ریشه آن از گذشته بوده و عمدتا به عملکرد و کوتاهی بانک‌های خصوصی در پرداخت این تسهیلات بازمی‌گردد.

مسعود گودرزی افزود: بانک‌های خصوصی بخش قابل توجهی از منابع جمع‌آوری‌شده در فارس را در استان هزینه نکرده‌اند و همین مساله موجب شده فارس در این شاخص، جایگاه مطلوبی در کشور نداشته باشد.

او ادامه داد: بر همین اساس، بانک‌های استان مکلف شده‌اند حداقل ۸۰ درصد سپرده‌های جذب‌شده را در داخل فارس به صورت تسهیلات پرداخت کنند.

وی، با اشاره به وضعیت گذشته شبکه بانکی استان گفت: در سال‌های گذشته میزان پرداخت تسهیلات از سوی برخی بانک‌ها حتی کمتر از ۲۰ درصد منابع جذب‌ شده بوده است، اما اصلاح این روند در دستور کار قرار دارد و به تدریج پیگیری خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس اظهار کرد: بانک‌های دولتی در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته‌اند و بخش عمده مشکلات موجود به سیاست‌ها و عملکرد بانک‌های خصوصی مربوط می‌شود.

گودرزی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بانک‌ها موظف خواهند بود حداقل ۸۰ درصد منابع خود را در فارس تسهیلات پرداخت کنند و در صورت تخلف یا کوتاهی، برخورد قانونی با بانک‌های متخلف انجام خواهد شد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.