تقویت حفاظت زیستگاه‌ها/ از هوشمندسازی تا توسعه زیرساخت‌های اطفای حریق

ایرنا شنبه 09 خرداد 1405 - 08:52
تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گام‌های مهم در راستای تقویت حفاظت از زیستگاه‌های کشور گفت: هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌ها در این مسیر جزو اولویت هاست که در این راه « کمیته ملی هوشمند سازی » راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، وحید خیرآبادی با تاکید بر اقدامات انجام شده در سال گذشته تصریح کرد: این دفتر همچنین در سال جاری با اجرای برنامه‌های جامع در حوزه‌های هوشمندسازی، مدیریت مناطق، مقابله با پیامدهای خشکسالی و توسعه زیرساخت‌های اطفای حریق، تحولات چشمگیری را رقم زده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی «کمیته ملی هوشمندسازی» گفت: این کمیته با حضور اساتید دانشگاهی و نمایندگان دفاتر تخصصی تشکیل شده و چهار جلسه منظم با محوریت بررسی طرح‌های هوشمندسازی پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت‌شده تندوره - حیدری، مرکز مانیتورینگ معاونت محیط زیست طبیعی و طرح خشکسالی اکولوژیک برگزار کرده است.

وی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سال ۱۴۰۴ را راه‌اندازی سامانه دانش‌بنیان «مشاهدات ماهواره‌ای حریق (سامانه سهم)» دانست و افزود: این سامانه با بهره‌گیری از داده‌های ماهواره‌ای، امکان پایش دقیق ریسک آتش‌سوزی و تهیه گزارش‌های تخصصی برای مناطق تحت مدیریت را فراهم کرده است، همچنین سامانه ملی رصد خشکسالی و بوم‌شناختی تدوین و آماده رونمایی شده است.

تقویت حفاظت از زیستگاه‌ها/ از هوشمندسازی تا توسعه زیرساخت‌های اطفای حریق

تخصیص ۱۵۰ هزار میلیون ریال برای مقابله با خشکسالی در مناطق

خیرآبادی به موضوع بحران خشکسالی اشاره کرد و گفت: در راستای مقابله با این پدیده، ۱۵۰ هزار میلیون ریال برای زیست‌بوم‌های حساس تخصیص یافته است، این اعتبارات صرفاً برای مرمت چشمه‌ها، قنوات، آبشخورها و آب‌انبارها هزینه نشده، بلکه شامل خرید تجهیزات پیشرفته ذخیره و انتقال آب در استان‌های درگیر خشکسالی نیز می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها از افتتاح پایگاه اطفای حریق بوشهر و آغاز ساخت ۲ پایگاه جدید در پارک ملی بمو و منطقه میانکاله خبر داد و افزود: تکمیل سامانه‌های تصویری یگان حفاظت نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

خیرآبادی همچنین به اقدامات مدیریتی اشاره کرد و گفت: شناسایی و تکمیل پرونده سه منطقه جهت طرح در شورای عالی محیط‌زیست، تهیه و بازنگری طرح‌های مدیریت در مناطق متعدد، اجرای طرح‌های مدیریت در ۳۰ منطقه شاخص و تدقیق مرز مناطق در ۱۰ استان از دیگر محورهای عملکرد این دفتر در سال ۱۴۰۴ بوده است.

خیرآبادی با اشاره به حضور فعال در کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و بین‌المللی، خاطرنشان کرد: مجموع این اقدامات زمینه‌ساز ارتقای حفاظت علمی، میدانی و هوشمند در زیستگاه‌های کشور خواهد بود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.