نخستین محموله سوخت از کاسپین با قطار راهی افغانستان شد+ جزئیات

همشهری آنلاین شنبه 09 خرداد 1405 - 09:00
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از آغاز ترانزیت ریلی سوخت روسیه از بندر کاسپین به افغانستان خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی طاعتی‌مقدم با تشریح جزئیات این عملیات اظهار کرد: نخستین محموله ۵ هزار تنی سوخت از مبدأ روسیه از طریق دریای خزر وارد بندر کاسپین شده و با استفاده از ناوگان ریلی به مقصد افغانستان ترانزیت می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای بندر کاسپین افزود: به‌زودی امکان «حمل یکسره» محموله‌ها از کشتی به واگن‌های قطار در این بندر عملیاتی خواهد شد؛ اقدامی که در کنار مشوق‌های قانونی و مزایای منطقه آزاد انزلی، هزینه‌های ترانزیت سوخت را کاهش داده و مزیت رقابتی ایران را در کریدورهای بین‌المللی افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری کامل از این مسیر ریلی، ظرفیت ترانزیت سالانه سوخت از بندر کاسپین روندی افزایشی پیدا کند؛ موضوعی که علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه آزاد انزلی، به تقویت جایگاه ایران به‌عنوان هاب لجستیکی منطقه کمک خواهد کرد.

طاعتی‌مقدم با بیان این‌که توسعه این مسیر، تجارت با کشورهای آسیای میانه و اوراسیا را تسهیل کرده و زمینه گسترش حمل‌ونقل ترکیبی دریایی ـ ریلی برای سایر کالاها از جمله محصولات پتروشیمی و غلات را نیز فراهم می‌کند،‌تصریح کرد: اتصال این مسیر به شبکه‌های ریلی کشورهای همسایه، دسترسی به بازارهای گسترده‌تری را در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد داد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.