راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری روستایی کشور در هرمزگان

ایرنا شنبه 09 خرداد 1405 - 09:23
بندرعباس - ایرنا - نخستین مرکز نوآوری روستایی ایران در روستای چاهو شهرستان قشم، با تکیه بر ظرفیت جوانان، خیران و همراهی مردم منطقه فعالیت خود را آغاز کرد .

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان روز شنبه در توضیح این خبر به ایرنا؛ راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری روستایی کشور در منطقه چاهو را رویداد مهمی در مسیر تحقق عدالت فناورانه و توسعه متوازن دانست و افزود: افتتاح این مرکز، به عنوان نخستین مرکز نوآوری روستایی در ایران تحقق یکی از کلیدی‌ترین اهداف زیست‌بوم نوآوری در کشور بوده و نشان‌دهنده ظرفیت‌های نهفته در مناطق محروم و تعهد جدی به توسعه متوازن فناوری است.

علیرضا نصیری با بیان اینکه این طرح بر پایه همدلی و مشارکت مردمی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: نکته ارزشمند این مرکز، ریشه داشتن آن در فرهنگ ایثار، همبستگی و علاقه جوانان منطقه به فناوری و توسعه زیست‌بوم نوآوری است.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان با تاکید بر نقش خیرین و همراهی دستگاه‌های اجرایی در تحقق این طرح، تصریح کرد: این رویداد بدون همت و پشتکار خیرین منطقه و حمایت‌های همه‌جانبه آموزش و پرورش استان امکان‌پذیر نبود و نشان داد پیوند میان سرمایه‌های خیرخواهانه مردمی و دانش روز، الگویی موفق از توسعه پایدار را رقم زده که می‌تواند در دیگر مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور نیز اجرا شود.

نصیری، هدف اصلی از ایجاد این مرکز را کاهش شکاف علمی و ساختاری میان شهر و روستا عنوان کرد و گفت: تمرکز امکانات فناورانه در مراکز استان‌ها، همواره یکی از موانع شکوفایی استعدادهای روستایی بوده که با راه‌اندازی این مرکز در قلب منطقه روستایی، تلاش داریم دسترسی جوانان روستاهای چاهو، شهرو، سودرو و بلندو را به ابزارهای تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌های کسب‌وکار و مرزهای دانش تسهیل کنیم تا هیچ استعدادی به دلیل دوری از مرکز نادیده گرفته نشود.

وی راه اندازی این مرکز را الگویی ملی برای توسعه متوازن و شمول‌گرا در روستاهای کشور دانست و ادامه داد: این مرکز فقط یک فضای فیزیکی نیست، بلکه شتاب‌دهنده‌ای برای اقتصاد بومی بوده و تمرکز ما بر شناسایی چالش‌های محلی در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، شیلات، صنایع دستی و مدیریت آب و سپس هدایت ایده‌های نوآورانه برای حل این مسائل است.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان هدف از راه اندازی این مرکز را ورود فناوری به لایه‌های مختلف زندگی روستایی و افزایش بهره‌وری و ارتقای مشاغل سنتی دانست و گفت: آموزش و پرورش به عنوان قاعده هرم استعدادها، نقش مهمی در هدایت دانش‌آموزان به این مرکز خواهد داشت و همراهی علمای منطقه نیز می تواند زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی و پذیرش اجتماعی نوآوری در میان خانواده‌ها باشد.

نخستین مرکز نوآوری روستایی ایران در چاهو، الگوی ملی توسعه متوازن می‌شود

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت: در حال حاضر شمار شرکت‌های دانش‌بنیان در استان به ۱۱۲ شرکت رسیده است که بسیاری از آنها به صورت مستقل و خارج از پارک علم وفن آوری فعالیت می‌کنند.

نصیری ابراز امیدواری کرد: ضمن استقرار شرکت‌های فناور و هسته‌های خلاق این مرکز، در آینده‌ای نزدیک شاهد مهاجرت معکوس نخبگان به روستاها و رونق چشمگیر تولید ملی از دل این مناطق خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اختصاص سقف ۲۰۰ میلیون ریال برای هر طرح جهت تبدیل ایده به محصول، حمایت از نوآور، زیرساخت و شبکه سازی ازمهمترین برنامه‌های حمایت پارک علم و فناوری هرمزگان ازشرکت‌های دانش بنیان است.

به گزارش ایرنا، پارک علم و فناوری استان هرمزگان به منظور ایجاد زیرساخت های مناسب در راستای توسعه علم و فناوری و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانش آموختگان استان و ایجاد شبکه فناوری بین صنعت و دانشگاه از طریق ارائه خدمات متناسب در هر زمینه، در ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ ایجاد شد و فعالیت رسمی خود را از دی ماه همان سال آغاز کرد.

استان هرمزگان دارای چهار مرکز رشد شامل مرکز رشد جامع، مرکز رشد پزشکی، مرکز رشد میناب، مرکز رشد دانشگاه هرمزگان و ۲۴ موسسه است که در مجموع ۸۷۱ نفر در این مراکز مشغول به‌کار هستند.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت فناور در پارک علم و فناوری استان هرمزگان فعال هستند که از این تعداد، ۷۰ شرکت دانش‌بنیان است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.