گذار از حادثه‌نگاری به اطلاع‌رسانی مسوولانه، راهبردی برای صیانت از سلامت روان جامعه

ایرنا شنبه 09 خرداد 1405 - 10:02
مهاباد- ایرنا- اثرات مخرب برخی از اخبار مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، با برجسته‌سازی جنبه‌های هیجان‌انگیز و گاه خشونت‌آمیز حوادث، می‌تواند منجر به افزایش اضطراب، ترس، و ناامیدی در جامعه شود و در صورت عدم مدیریت صحیح، سلامت روان شهروندان را به طور جدی به مخاطره اندازد.

به گزارش ایرنا، در عصر سرعت پرشتاب اطلاعات و انتشار سریع همه نوع خبر در فضای مجازی، نحوه مواجهه فعالان این حوزه با اخبار آسیب‌های اجتماعی نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت امنیتی و اخلاقی است.

هر خبر یا گزارشی که درباره یک ناهنجاری اجتماعی منتشر می‌شود، همچون موجی در جامعه عمل می‌کند که می‌تواند یا به حل مساله کمک کند و یا با برانگیختن ترس، دلهره و ناامنی، بر عمق آسیب‌ها بیفزاید.

اهمیت این موضوع، مسوولان و فعالان رسانه‌ای مهاباد را بر آن داشت تا در نشستی تخصصی، نسبت به تبیین دقیق‌تر مرز میان «رسالت خبری» و «صیانت از آرامش عمومی» هم‌اندیشی کنند.

نشست تخصصی بررسی «اهلیت و اخلاق حرفه‌ای در اطلاع‌رسانی آسیب‌های اجتماعی» با حضور مسوولان نهادهای حمایتی با دبیری اداره بهزیستی، انتظامی و اصحاب رسانه در مهاباد برگزار شد.

در این نشست، بر ضرورت بازتعریف نقش رسانه‌ها در پوشش اخبار حساس تاکید شد و کارشناسان نسبت به پیامدهای مخرب روایت‌های غیرکارشناسی از آسیب‌هایی نظیر خودکشی هشدار دادند، راهبرد اصلی این نشست، گذار از رویکرد حادثه‌محور به سمت اطلاع‌رسانی پیشگیرانه و آرامش‌بخش برای حفاظت از امنیت روانی جامعه بود.

تخصص‌گرایی در تولید محتوا؛ ضرورت اجتناب‌ناپذیر

رییس اداره بهزیستی مهاباد با اشاره به پیچیدگی‌های روان‌شناختی در اخبار آسیب‌های اجتماعی گفت: تولید محتوا در این حوزه، از دانش عمومی فراتر بوده و نیازمند فنون خاص اطلاع‌رسانی است تا ضمن حفظ شفافیت رسانه‌ای، کمترین آسیب متوجه بدنه جامعه شود.

کریم محمدی با تاکید بر اینکه انتشار بی‌محابای اخبار مرتبط با آسیب‌ها، احساس ناامنی را در کانون خانواده‌ها دامن می‌زند، افزود: روابط عمومی‌ها به عنوان بازوهای تخصصی، نقش موثری در پالایش اطلاعات دارند و رسانه‌ها باید با اتکا به این منابع، از دامن زدن به هیجانات کاذب پرهیز کنند.

وی همچنین یادآور شد: اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳، به صورت شبانه‌روزی آماده ارایه خدمات مشاوره‌ای برای کاهش تنش‌های روانی در میان شهروندان است.

فضای مجازی به الگوی رفتاری جوانان تبدیل می‌شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد نیز با تاکید بر قدرت «خط‌دهی» رسانه به افکار عمومی و نسل جوان، اظهار کرد: رسانه، آینه‌ی تمام‌نمای جامعه و در عین حال، ترسیم‌گر الگوی رفتاری برای نسل‌های آینده است.

گذار از حادثه‌نگاری به اطلاع‌رسانی مسوولانه، راهبردی برای صیانت از سلامت روان جامعه

سیامند جوانبخت با بیان اینکه رویکردهای موجود در اطلاع‌رسانی کافی نیست، افزود: نیاز به آموزش‌های تخصصی برای فعالان رسانه‌ای احساس می‌شود تا شیوه بیان و نحوه نگارش اخبار به گونه‌ای تغییر یابد که تمام جوانب پنهان و آشکار آسیب‌ها در نظر گرفته شود.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ با تدوین دستورالعمل‌های آموزشی در کارگروه‌های تخصصی، فرهنگ خبرنویسی مسوولانه نهادینه شود.

پرهیز از انتشار همه نوع خبر برای حفظ امنیت روانی

مسوول روابط عمومی و امور اجتماعی انتظامی مهاباد اظهار کرد: هر تیتر خبری، واکنش‌های زنجیره‌ای در افکار عمومی ایجاد می‌کند، بنابراین در حوزه آسیب‌های اجتماعی، باید نیمه پر لیوان و راهکارهای پیشگیرانه را بیش از خود واقعه برجسته کرد.

سرهنگ محمد پورمعروف تاکید کرد: گاهی عدم انتشار یک خبر، خود یک عمل مسوولانه است، چرا که برخی اخبار، اثرات تخریب روانی طولانی‌مدتی در جامعه دارند که جبران آن به سادگی ممکن نیست.

وی بر استفاده از ادبیات مثبت و عاری از القای ترس، اصلی‌ترین شاخصه تعهد رسانه‌ای در حوزه امنیت عمومی تاکید کرد.

خانواده ناامن سر منشا تمام آسیب‌های اجتماعی

مسوول اورژانس اجتماعی بهزیستی مهاباد هم بخش عمده‌ای از آسیب‌های گزارش شده را ریشه در «اختلافات خانوادگی» دانست و گفت: رسانه باید بداند که هر تصویر یا جزئیاتی که از اقداماتی نظیر خودکشی منتشر می‌شود، می‌تواند حکم محرکی برای افراد آسیب‌پذیر داشته باشد و در ترویج ناخواسته این پدیده نقش ایفا کند.

گذار از حادثه‌نگاری به اطلاع‌رسانی مسوولانه، راهبردی برای صیانت از سلامت روان جامعه

فتاح آزور از اصحاب رسانه خواست با درک این حساسیت، به جای تمرکز بر بازنمایی صحنه‌های تلخ، به ترویج مراکز مشاوره (۱۴۸۰ و ۱۲۳) بپردازند تا پل ارتباطی میان فرد آسیب‌دیده و متخصصان سلامت روان برقرار شود.

خروجی این نشست نشان می‌دهد که رسانه‌های مهاباد در حال حرکت به سوی یک اجماع حرفه‌ای برای تغییر رویکرد هستند؛ تغییری که از «حادثه‌نگاری صرف» به سمت «تحلیل و راهکار» حرکت می‌کند.

مهاباد با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و از شهرهای گردشگرپذیر منطقه شمالغرب کشور است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.