مدیرعامل شورون:تنگه هرمز به زودی به شرایط عادی بازنمی‌گردد

خبرگزاری تسنیم شنبه 09 خرداد 1405 - 12:05
مدیرعامل شورون گفت: وضعیت تنگه هرمز حتی در صورت توافق به زودی به شرایط قبل از جنگ برنمی‌گردد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ مایک ورث، مدیرعامل شرکت شورون ، روز جمعه در مصاحبه‌ای  فاش کرد که چندین کشتی که در طول این هفته که در حال عبور از تنگه هرمز بودند مورد هدف قرار گرفتند؛ نکته جالب توجه جایی است که مورد هدف قرار گرفتن این کشتی‌ها تاکنون اعلام نشده بود و کشور یا گروهی هم مسئولیت آن را نپذیرفته است که نشانگر تداوم ریسک برای کشتی‌هایی است که از این آبراه تردد می‌کنند، همچنین در شرایط صلح و به‌طور عادی 20 درصد از نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کرد این در حالی است که در حال حاضر حجم تردد شناور‌ها حدود 10 درصد سطح پیش از جنگ می‌باشد.

ورث میگوید شورون در حال حاضر شش فروند کشتی تحت قرارداد اجاره دارد که در خلیج‌فارس فعالیت می‌کنند. این کشتی‌ها متعلق به اشخاص ثالث هستند که به این معناست که مسئولیت پرداخت عوارض تنگه هرمز  بر عهدهٔ آن‌هاست. ایران از ماه مارس، در ازای تضمین عبور امن، دریافت پیش‌پرداخت نقدی تا سقف 2 میلیون دلار به ازای هر نفتکش را از برخی اپراتورها آغاز کرده است. 

مدیرعامل شورون هشدار داده است که حتی در صورت دستیابی سریع به توافق صلح بین آمریکا و ایران، تجارت جهانی به سرعت به حالت عادی باز نخواهد گشت چرا که  که صاحبان کشتی‌ها و شرکت‌های بیمه ابتدا باید پس از ماه‌ها مشاهده ناامنی در منطقه اعتماد خود را بازسازی کنند. آمریکا و ایران در حال مذاکره بر سر یک یادداشت تفاهم هستند که آتش‌بس فعلی را تمدید و مذاکراتی را برای یک توافق دائمی آغاز کند. این پیشنهاد شامل تمدید 60 روزهٔ آتش‌بس، بازگشایی تنگهٔ هرمز و گفت‌وگوهای بیشتر پیرامون برنامهٔ هسته‌ای ایران است.

انتهای پیام/

 

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.