علیاکبر عباسیراد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وقوع ۱۷ فقره آتشسوزی کوچک و بزرگ در عرصههای منابع طبیعی شاهرود در سال ۱۴۰۴، نسبت به فصل گرما و افزایش خطر آتشسوزی در مناطق منابع طبیعی هشدار داد.
ضرورت هوشیاری گردشگران و چوپانان
وی ادامه داد: از وسعت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری منابع طبیعی شاهرود حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار بیابان و بقیه مرتع و جنگل است و با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم سال، دقت در مراقبت از طبیعت به ویژه از سوی گردشگران طبیعت و چوپانان برای جلوگیری از آتشسوزی در عرصههای منابع طبیعی ضروری است.
به گفته وی، مناطق چاه باغ و جنگل ابر به دلیل گرمای هوا و پوشش گیاهی، بیشتر از دیگر نقاط خطر آتشسوزی دارد و نیازمند توجه و مراقبت ویژه است.
همکاری مردمی کلید حفاظت از منابع طبیعی
رییس منابع طبیعی شاهرود با اشاره به عزم این اداره برای حفظ و احیای منابع طبیعی این شهرستان بر ضرورت همکاری و همراهی مردم در مساعدت برای پیشگیری و مهار آتشسوزیها در عرصههای مرتعی و جنگلی تاکید کرد.
توصیههای ایمنی برای طبیعتگردان
عباسیراد گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و افزایش احتمال وقوع آتشسوزی، تمام گردشگران، کوهنوردان و اهالی مناطق اطراف منابع طبیعی شهرستان شاهرود ضمن رعایت نکات ایمنی، از روشن کردن آتش در مراتع و جنگلها خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه دود یا آتش، بلافاصله مراتب را به اداره منابع طبیعی و یا آتشنشانی اطلاع دهند.
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: شهروندان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی از انداختن تهسیگار روشن و بطریهای شفاف یا شیشه ای در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.
به گزارش ایرنا، طبیعت دوستان و گردشگران خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف یا آتشسوزی احتمالی، مراتب را بلافاصله از طریق شماره تلفنهای ۱۵۰۴و ۱۳۹ به اطلاع یگان حفاظت منابع طبیعی برسانند.














