به گزارش ایرنا ساعت هنوز به هشت صبح نرسیده، اما ایستگاههای اتوبوس در نقاط مختلف شهر ساوه مملو از شهروندانی است که چشم به مسیر دوختهاند.
دانشآموزان، کارگران، کارمندان و سالمندانی که هر روز بخشی از زمان خود را نه در مسیر رسیدن به مقصد، بلکه در انتظار رسیدن اتوبوس سپری میکنند.
کمبود اتوبوس در ناوگان حملونقل درونشهری ساوه این روزها به یکی از مهمترین مطالبات شهروندان تبدیل شده و صفهای طولانی در ایستگاهها و ازدحام مسافران در ساعات اوج تردد، تصویری تکراری از روزهای شهر را رقم زده؛ تصویری که برای بسیاری از شهروندان با تأخیر در رسیدن به محل کار، مدرسه و انجام امور روزانه گره خورده است.
در حالیکه استفاده از حملونقل عمومی یکی از اصلیترین راهکارهای کاهش ترافیک و آلودگی هوا به شمار میرود، کمبود اتوبوس در خطوط درونشهری مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده و مشاهدات میدانی نشان میدهد در ساعات اوج تردد، دهها نفر در ایستگاهها منتظر رسیدن اتوبوس میمانند و بسیاری از آنان ناچارند چندین سرویس را به دلیل ازدحام جمعیت از دست بدهند.
صفهای انتظار بلای جان مردم
مردم میگویند گاهی مجبورند چندین اتوبوس را به دلیل تکمیل ظرفیت از دست بدهند و زمان زیادی را در ایستگاهها منتظر بمانند، در چنین شرایطی، استفاده از خودروهای شخصی یا تاکسی برای بسیاری از افراد به یک انتخاب ناخواسته تبدیل شده؛ انتخابی که هزینههای رفتوآمد را افزایش داده و بر حجم ترافیک شهری نیز افزوده است.
بررسیهای میدانی نشان میدهد که عدم تناسب میان تعداد مسافران و تعداد اتوبوسهای درون شهری ساوه، زمان انتظار شهروندان در ایستگاهها را به شدت افزایش داده و این موضوع بهویژه در ساعات پیک ترافیک، توان سیستم فعلی را به چالش کشیده است.
برخی شهروندان نیز زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس در برخی مسیرها را بیش از ۳۰ دقیقه عنوان میکنند؛ موضوعی که علاوه بر اتلاف وقت، موجب افزایش هزینههای رفتوآمد و روی آوردن مسافران به وسایل نقلیه شخصی شده است.
این روزها ایستگاههای اتوبوس شهر ساوه، چه در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی و چه در نیمه ظهر، صحنه تکراری و تلخی را به تصویر می کشند. آدمهایی که با چهرههای خسته و ساعتهای مکرر، چشم به راه اتوبوسی هستند که انگار قرار نیست بیاید.
این روزها ایستگاههای اتوبوس شهر ساوه، چه در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی و چه در نیمه ظهر، صحنه تکراری و تلخی را به تصویر می کشند.
وحید حسنی کارگری که هر روز با این ایستگاه دستوپنجه نرم میکند، میگوید: ما نه تنها وقتمان را اینجا هدر میدهیم، بلکه با استرس دیر رسیدن به محل کار، انرژیمان را هم از دست میدهیم. اتوبوسها یا خیلی کم هستند یا ساعتهای مشخصی ندارند.
این تنها صدای او نیست، هنرآموزانی که با تاخیر به کلاس میرسند، بانوانی که از بی تابی کودکان خود در ایستگاه های اتوبوس کلافه می شوند و سالمندانی که ایستادن در صف برای آنها یک شکنجه است؛ همگی قربانیان یک خلأ بزرگ در مدیریت ناوگان حملونقل هستند.
کارشناسان چه میگویند؟
کارشناسان معتقدند با توجه به رشد جمعیت و توسعه زیرساختهای شهری در ساوه، سیستم حملونقل عمومی باید با نرخ مشابهی بازسازی و تقویت شود، با این حال، وضعیت فعلی نشاندهنده یک عقبماندگی در تامین ناوگان جدید است که پیامدهای اقتصادی و اجتماعی نظیر تاخیر در ساعات کاری و کاهش بازدهی شهروندان را به دنبال داشته است.
علاوه بر کمبود تعداد ناوگان اتوبوس درون شهری در ساوه، عدم نظم در تایمینگ (زمانبندی) حرکت اتوبوسها نیز از دیگر چالشهایی است که باعث نا اطمینانی شهروندان از برنامههای روزانه خود شده و زندگی روزمره آنها را دچار چالش کرده است.
برخی کارشناسان نیز می گویند: فرسودگی ناوگان، کمبود اتوبوس فعال و افزایش تقاضای سفرهای شهری از مهمترین دلایل بروز این وضعیت است.
آنان تاکید دارند؛ نوسازی ناوگان و افزایش تعداد اتوبوسها میتواند نقش مؤثری در بهبود خدماترسانی و رضایت شهروندان داشته باشد، بنابراین شهروندان ساوجی امیدوارند با برنامهریزی و سرمایهگذاری بیشتر در بخش حملونقل عمومی، روزهایی فرا برسد که ایستگاههای شهر بیش از آنکه محل انتظار باشند، نقطه آغاز تردد آسان و بیدغدغه شوند.
صف انتظار شایسته مردم ساوه نیست
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر ساوه در این باره می گوید: انتقاد شهروندان در خصوص کمبود اتوبوس ها در شهر و مدت زمان انتظار مسافران در ایستگاهها به حق است.
علی بسطام با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی به هیچ عنوان برازنده شهروندان ساوجی نیست، بیان کرد: سال ۱۴۰۰ شهرداری ساوه برای خرید تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس از سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور با تخصیص یارانه مجوز لازم را از شورای شهر دریافت کرد.
وی بیان کرد: با وجود کمبود نقدینگی مدیریت شهری در آن زمان و به واسطه تجمیع عوارض ارزش افزوده، هزینه خرید تمامی اتوبوس ها پرداخت شد.
بسطام خاطرنشان کرد: متاسفانه و با توجه به پیگیریهای مکرر و مراجعات حضوری و برگزاری نشستهای مختلف با مقامات وزارت کشور تاکنون ۱۳ دستگاه اتوبوس تحویل مدیریت شهری ساوه شده و ۳۷ دستگاه بلاتکلیف باقی مانده است.
تاکنون ۱۳ دستگاه اتوبوس تحویل مدیریت شهری ساوه شده و ۳۷ دستگاه بلاتکلیف باقی مانده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر ساوه یادآور شد: به همین دلیل، کمبود اتوبوس موجب بالا رفتن زمان انتظار شهروندان در ایستگاهها شده و مردم از این موضوع معترض و گلایهمند هستند.
وی اضافه کرد: عدم دریافت ۳۷ دستگاه اتوبوس و فرسودگی سایر اتوبوسها نیز آسیب جدی به ناوگان حمل و نقل درون شهری ساوه وارد کرده است.
افزودن ۱۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان درون شهری
شاید مهمترین پرسش این روزهای مردم ساوه ساده باشد؛ اتوبوس بعدی چه زمانی میرسد؟ پرسشی که برای بسیاری از شهروندان، پاسخ آن به انتظاری طولانی گره خورده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر ساوه در پاسخ به این سئوال نیز گفت: به زودی ۱۵ دستگاه اتوبوس درون شهری توسط بخش خصوصی به ناوگان شهری ساوه اضافه می شود و در حال حاضر مراحل قانونی جهت انجام این مهم طی شده است.
به زودی ۱۵ دستگاه اتوبوس درون شهری توسط بخش خصوصی به ناوگان شهری ساوه اضافه می شود
بسطام با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در هر سازمان، تاکید کرد: باید از روشهای مختلف برای ارتقای انگیزه کاری رانندگان بهرهمند شویم و همواره معیشت این قشر زحمت کش را نیز مدنظر قرار دهیم.
وی با قدردانی از رانندگان اتوبوسهای درون شهری ساوه ، گفت: ارایه خدمات حمل و نقل عمومی به ویژه زحمات رانندگان اتوبوس شهری جهت خدمت رسانی به مردم در تجمعات شبانه قابل قدردانی است.
رهاورد
کمبود اتوبوس، فقط باعث انتظار مردم نمیشود؛ بلکه با ایجاد تاخیرهای زنجیرهای در ساعات کاری، باعث کاهش بهرهوری نیروی کار و ایجاد هزینههای پنهان در اقتصاد شهر شده است.
در واقع کمبود اتوبوس در ساوه تنها یک مشکل حملونقلی نیست بلکه مسئلهای تاثیرگذار بر زمان، هزینه و کیفیت زندگی شهروندان به شمار می رود و نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی، افزایش تعداد سرویسها در ساعات اوج تردد، بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی و برنامهریزی برای توزیع عادلانه خطوط میتواند بخشی از این چالش را برطرف کند.
شهروندان ساوه انتظار دارند مسئولان با نگاه ویژه به حملونقل عمومی، گره چندساله کمبود اتوبوس را باز کنند تا ایستگاههای شهر از نماد انتظار و ازدحام، به نماد خدماترسانی مطلوب تبدیل شوند.














