رژیم آمریکایی دلارهای ایران را می‌بلعد

افکار نیوز شنبه 09 خرداد 1405 - 13:48
یک استاد دانشگاه امروز گفت:‌ سالانه میلیاردها دلار ارز برای واردات غذای دام مبتنی بر ذرت، سویا و جو موسوم به «رژیم آمریکایی» از کشور خارج می‌شود در حالی که راهکار بومی وجود دارد.

 یک استاد دانشگاه علی رضایی می‌گوید:‌ رژیم بومی غذای دام می‌تواند جایگزین رژیم آمریکایی شده و مانع از خروج میلیاردها دلار ارز شود».آمریکا با ترویج رژیم غذایی آمریکایی برای دام، سالانه بیش از ۲۵ میلیارد دلار از صادرات خوراک دام سود می‌کند.

این وابستگی ریشه در دهه ۷۰ دارد که با افزایش دامداری صنعتی، خوراک آمریکایی جایگزین علوفه بومی شد. از آن زمان تاکنون، شرکت‌های آمریکایی با برندهای معروف، الگوی تغذیه جهانی را به سمت ذرت و سویا سوق داده‌اند. ایران اما با ۱۰ میلیون هکتار زمین می‌تواند این زنجیره را بشکند.تحقیق نشان می‌دهد که با استفاده از سورگوم علوفه‌ای، ملاس چغندر، سبوس گندم، کنجاله پنبه، کنجاله کلزا و یونجه همه تولید ایران می‌توان عملکرد تولیدی دام را در سطح رژیم آمریکایی حفظ کرد.نتایج آزمایش‌های ۶ ماهه روی ۲۰۰ رأس گاو شیری نشان داد که با این ترکیب بومی، نه تنها کاهش تولید نداریم، بلکه هزینه خوراک ۲۷ درصد کاهش یافته است.»

 

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.