به گزارش ایرنا، بهرام سرمست روز شنبه در آیین بهره برداری از تعداد پنج پروژه نیروگاه خورشیدی در آذربایجان شرقی که به صورت تجمیعی در شهر بناب برگزار شد، محدودیت زیرساختهای اتصال به شبکه را از عوامل اصلی عدم صدور برای ۱۳ هزار مگاوات درخواستی استان عنوان و اضافه کرد: بر همین مبنا از مجموع سه هزار و ۱۷۱ مگاوات مجوز صادره تاکنون ۲ هزار و ۱۵۰ مگاوات مجوز اتصال به شبکه دریافت کرده است.
وی حرکت به سمت ایجاد نیروگاه های خورشیدی با هدف مدیریت مصرف انرژی را سیاست کلی دولت چهاردهم و اولویت اصلی مدیریت آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: در این راستا امروز همزان با بناب در چهار نقطه آذربایجان شرقی ۱۵۵ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به بهرهبرداری میرسد که ۱۰۳ مگاوات آن خورشیدی و مابقی بادی است.
سرمست با بیان اینکه تا پایان خرداد ماه جاری ۱۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در آذربایجان شرقی وارد مدار می شود، ادامه داد: این رقم تا پایان مرداد ماه به ۱۵۰ مگاوات و تا پایان شهریور ماه به عدد ۴۵۰ مگاوات خواهد رسید.
وی استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی و خدماتی به خصوص فضای دانشگاهها برای احداث نیروگاه خورشیدی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: تعدادی از دانشگاه ها و موسسات علمی استان گام های بسیار خوبی در این زمینه برداشته اند که از جمله آنها می توان به دانشگاه شهید مدنی با برنامه نصب ۱۰۰ مگاوات پنل خورشیدی اشاره کرد که برای ۶۵ مگاوات آن اعلام آمادگی شده و تا پایان مهر به بهرهبرداری می رسد.
سرمست ادامه داد: دانشگاه صنعتی سهند نیز برای ایجاد ۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامه دارد که برای ۹ مگاوات آن اعلام آمادگی شده و دانشگاه های بناب و مراغه نیز به ترتیب برای ۱۸ و ۹ مگاوات برنامهریزی کردهاند که باید نسبت به خرید تجهیزات و نصب و راه اندازی آنها تسریع کنند.
وی به شرایط آبی آذربایجان شرقی با بارش های اخیر و به خصوص در سال جدید اشاره و اضافه کرد: ۵۵ درصد آب شرب استان از زرینهرود تأمین میشود که سال گذشته ۹۰ درصد آب بناب نیز به این رودخانه وابسته بود که ذخیره آن به یک پنجم کاهش یافت، اما امسال مشکل آبی چندانی نداریم.
استاندار آذربایجان شرقی تغییر الگوی کشت، بهبود آبیاری و توسعه کشت های گلخانهای را از برنامههای مهم آذربایجان شرقی در راستای مدیریت مصرف انرژی عنوان و اظهار کرد: الگوی توسعه شهرستان های کم آب مثل بنا باید هم راستا با صنعت، تجارت و کشاورزی پیگیری شود.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با بیان اینکه تقاضای زیادی برای احداث نیروگاه خورشیدی در کشور، استان و شهرستان بناب وجود دارد، گفت: اما منابع طبیعی گاه ممانعتهایی ایجاد میکند که باید با رایزنی و برگزاری نشست های کارشناسی موضوع حل و فصل شود.
حجتالاسلام محمد باقری افزود: باید روند صدور مجوزهای لازم تسریع شده و از بخش خصوصی برای ورود به این عرصه حمایت کنیم، چون استقبال سرمایهگذاران از احداث نیروگاههای تجدیدپذیر بسیار خوب و مطلوب به نظر می رسد.
فرماندار شهرستان بناب نیز با بیان اینکه توسعه پایدار بدون توجه به محیط زیست ممکن نیست، گفت: پیوست ملاحظات زیست محیطی به فرآیند توسعه لازم و حیاتی است.
محمدحسین قلعه ای اظهار کرد: سیاستگذاریها باید در چارچوب توسعه پایدار و با رعایت ضوابط زیستمحیطی انجام شود و در عین حال باید تمام توان و ظرفیت موجود را برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه انرژیهای پاک و تجدیدپذیر به کار بگیریم.
به گزارش ایرنا، در این آیین نیروگاه های خورشیدی بناب ۱ و ۲، هریس ۱ و ۲ و عجبشیر به ظرفیت ۱۶ مگاوات و حدود ۶.۵ میلیون دلار اعتبار به بهره برداری رسید.













