بهره‌برداری‌از ۲ نیروگاه خورشیدی در منطقه سیستان؛ گامی تازه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 08:49
زابل - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان از بهره‌برداری و ورود به مدار تولید ۲ نیروگاه خورشیدی سه مگاواتی در شهرستان‌های زهک و نیمروز خبر داد و گفت: این نیروگاه‌ها بخشی از برنامه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان هستند که با هدف افزایش پایداری شبکه برق، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال اجرا شده‌اند.

محمد رئیسی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲ نیروگاه خورشیدی سه مگاواتی در شهرستان‌های زهک و نیمروز به بهره‌برداری رسیده و وارد مدار تولید برق شدند.

وی افزود: این نیروگاه‌ها از مجموع ۱۳ نیروگاه خورشیدی سه مگاواتی در دست اجرای سیستان و بلوچستان هستند که در راستای توسعه زیرساخت‌های انرژی پاک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقلیمی منطقه ساخته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر استان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: برنامه‌ریزی برای احداث ۵۱ نیروگاه خورشیدی سه مگاواتی در بخش تولید پراکنده برق انجام شده که نقش مهمی در افزایش تولید انرژی پاک و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی خواهد داشت.

وی بیان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی تولید در توزیع با همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان به صورت دولتی در مناطق مختلف استان در حال اجرا هستند.

رئیسی ادامه داد: توسعه این نیروگاه‌ها علاوه‌بر کمک به پایداری شبکه برق، زمینه‌ساز رونق اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در منطقه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع انرژی پاک، از اولویت‌های صنعت برق کشور به شمار می‌رود و سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری از تابش مناسب خورشید، ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه این بخش دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این استان از مناطق مستعد کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است و تلاش می‌کنیم از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری شود.

وی افزود: تعداد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱۲ مورد بوده که این رقم اکنون به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نیروگاه رسیده است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی در سیستان و بلوچستان در مدار بهره‌برداری قرار دارد و ۵۰ مگاوات دیگر در حال احداث است؛ همچنین ۲۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان فعال بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به حدود ۲۵۰ مگاوات برسد.

هم‌اکنون پنج هزار سامانه خورشیدی خانگی در استان نیز نصب و فعال شده و تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب مشترکان دارای این سامانه‌ها واریز شده که به طور میانگین ماهانه چهار تا پنج میلیون تومان درآمد برای هر مشترک ایجاد می‌کند.

منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان شامل پنج شهرستان زابل،‌ زهک، نیمروز، هامون و هیرمند است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.