به گزارش ایرنا، اظهارات اخیر استاندار کرمان در آئین پنجاه و یکمین سالگرد تاسیس سازمان نوسازی مدارس، تصویری روشن از این نگاه و رویکرد ارائه میدهد.
محمدعلی طالبی با تاکید بر اینکه «مدرسه مهمترین زیرساخت توسعه کشور» است، توسعه آینده استان را نیز بهطور مستقیم به کیفیت نظام آموزشی گره زد.
در همین حال، آنچه که در سخنان استاندار بیش از هر چیز جلب توجه میکند، فاصله گرفتن از نگاه سنتی به مدرسهسازی است. در حالی که در گذشته موفقیت در این حوزه عمدتا با تعداد مدارس احداثشده سنجیده میشد، اکنون استانداری کرمان از ضرورت طراحی مدارس هوشمند، فناورانه، ایمن و سازگار با محیطزیست سخن میگوید که نشان میدهد هدف، تنها افزایش سرانه فضای آموزشی نیست بلکه ایجاد زمینه و زیرساختی برای توسعه در آینده است.
استاندار کرمان با اذعان به اینکه مدارس آینده فراتر از ساختمان هستند، گفت: «باید از نگاه سنتی به احداث مدرسه فاصله بگیریم و ساختمانهای هوشمند، فناورانه و سازگار با محیط زیست و منطبق با نیازهای نسل جدید را مدنظر داشته باشیم.»
طالبی تصریح کرد: «همه برنامههای توسعهای کشور و استان به مدرسه برمیگردد و کیفیت نظام آموزشی مهمترین رکن برای توسعه آینده استان است.»
در همین چارچوب، تاکید بر ایجاد فضاهای ورزشی، فرهنگی، هنری و مهارتی در کنار کلاسهای درس، از نگاه جامعتری به مفهوم آموزش حکایت دارد که مدرسه را زمینهای برای پرورش مهارتها، خلاقیت و توانمندیهای اجتماعی دانشآموزان تعریف میکند.
در اینباره استاندار کرمان گفت: «تامین فضاهای مورد نیاز ورزشی، فرهنگی، هنری و مهارتی حتما باید مورد توجه باشد.»
از سوی دیگر، عدالت آموزشی بهعنوان یکی از محورهای اصلی برنامه «کرمان برفراز» مورد توجه قرار گرفته است.
استاندار کرمان بهصراحت عدالت آموزشی را یکی از ارکان تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی دانست و بر ضرورت توسعه فضاهای آموزشی در مناطق کمتر برخوردار تاکید کرد.
چنین رویکردی این امیدواری را ایجاد کرده که گامهای نخست در رفع شکافهای آموزشی که در نهایت به شکافهای اقتصادی و اجتماعی منجر میشود، برداشته شده است.
طالبی همچنین توجه به ایمنی مدارس را با توجه به اقلیم استان و سابقه حوادث و سوانح مورد تاکید قرار داد و با بیان این جمله که «اقدام خوب مشارکت بنگاههای بزرگ اقتصادی در نهضت مدرسهسازی باید به بنگاههای کوچک و متوسط نیز گسترش پیدا کند» از عزم دولت در استان برای تعریف پروژههای بیشتر مدرسهسازی خبر داد.
شتاب در مدرسهسازی
در کنار این سیاستگذاریها، آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل نوسازی مدارس استان بیانگر تحرک قابل توجه در حوزه مدرسهسازی است. انعقاد دهها تفاهمنامه با خیّران، صنایع و معادن استان و اجرای صدها پروژه عمرانی در حوزه آموزش، نشان میدهد که دولت در استان کرمان اراده جدی برای جبران عقبماندگیهای زیرساختی در حوزه آموزش و پرورش دارد.
در اینباره گزارش مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان در آئین پنجاه و یکمین سالگرد تاسیس سازمان نوسازی مدارس را مرور میکنیم.
محمد واعظینژاد گفت: در حوزه مشارکتهای مردمی، طی سال گذشته ۹۲ تفاهمنامه به ارزش یک همت و در راستای ایجاد ۷۶۵ کلاس درس در استان منعقد شده است.
وی همچنین از تفاهمنامه این اداره کل با صنایع و معادن استان به ارزش ۲.۴ همت و برای ساخت مدارس جدید و تکمیل مدارس نیمهتمام خبر داد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان ادامه داد: ۱۴ هزار مترمربع فضا با تاکید بر معماری ایرانیاسلامی و با شاخص هویتبخشی به فضاهای آموزشی هوشمندسازی و صنعتیسازی طراحی شده است.
واعظینژاد اظهار کرد: ۳۵۰ پروژه احداث فضاهای آموزشی، ساخت و تجهیز سرویسهای بهداشتی، اجرای محوطه و دیوار، استانداردسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و خرید تجیهزات را نیز در سطح استان داریم.
وی افزود: طرح نهضت ملی مدرسهسازی با ۱۳۵ پروژه در استان کرمان آغاز شد اما با توجه به نیاز استان به ۱۹۱ پروژه با یکهزار و ۳۵۹ کلاس درس افزایش یافت.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان با بیان اینکه ۷۳ پروژه تا مهرماه جاری و آغاز سال تحصیلی جدید در استان کرمان آماده تحویل داریم، اضافه کرد: این پروژهها ۲۴ صدم مترمربع به سرانه فضای آموزشی استان اضافه میکند.
مجموع این اقدامات و سیاستها نشان میدهد که در دوره مدیریت فعلی استان، مدرسهسازی به یکی از اولویتهای اصلی توسعه تبدیل شده است اما آنچه این روند را متمایز میکند، توجه همزمان به کیفیت، عدالت آموزشی، فناوری، مهارتآموزی و مشارکت اجتماعی است. رویکردی که اگر با تداوم حمایتهای مالی و مدیریتی همراه شود، میتواند فرصت تاریخی ایجادشده برای تحول در زیرساختهای آموزشی کرمان را به نقطه عطفی در توسعه استان تبدیل کند.














