به گزارش ایرنا، شهرستان «بام و صفیآباد» که در بهمنماه ۱۴۰۱ از پیکره شهرستان اسفراین جدا شد و به استقلال رسید، این روزها در تکاپوی محرومیت زدایی است.
این نوزاد نوپای تقسیمات کشوری، در حالی که در آرزوی توسعهیافتگی بال و پر میگشاید، باری سنگین از محرومیتهای انباشتهشده از گذشته را بر شانههای خود حس میکند.
جادههای ناهموار، عطش دیرینه در تامین آب شرب و زیرساختهایی که گویی از حرکت زمان جا ماندهاند، واقعیتهای عریان این دیار هستند.
در گفتوگوی پیش رو، به پای صحبتهای «سعید آیتی»، فرماندار این شهرستان نشستهایم تا ببینیم برای عبور از این بنبستها، چه برنامههایی در سر دارد.
ایرنا: آقای فرماندار مهمترین چالشی که این شهرستان تازهتاسیس با آن دستوپنج نرم میکند، چیست؟
آیتی: همانطور که اشاره کردید، ما در ابتدای راه هستیم و محرومیتهای گستردهای از گذشته به ما ارث رسیده است.
اگر بخواهم صادقانه بگویم، بیشترین چالشهای ما امروز در دو بخش حیاتی «راهها» و «آب شرب» متمرکز است.
این دو بخش با معیشت و کیفیت زندگی مردم پیوند خوردهاند و به همین دلیل، ما بیشترین اعتبارات شهرستان را بهصورت اولویتدار به همین دو بخش اختصاص دادهایم.
ایرنا: برای رفع این چالشها چه رقمی تخصیص یافته و آیا این اعتبار پاسخ نیازهای موجود را میدهد؟
آیتی: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ویژه برای این دو بخش اختصاص یافت که از این میزان، ۲۵۰ میلیارد ریال تنها برای بهسازی و نوسازی جادههای روستایی هزینه می شود.
میدانیم که این رقم در برابر حجم عقبماندگیها کافی نیست، اما تلاش میکنیم با همین منابع محدود، بیشترین بهرهوری را داشته باشیم و گرههای کور را باز کنیم.
ایرنا: وضعیت طرحهای آبرسانی چگونه است؟ مردم در برخی مناطق با تنش آبی مواجه هستند.
آیتی: تامین آب شرب خط قرمز ماست. یکی از طرح ها در این زمینه، مجتمع آبرسانی «اوحد و راوخ» در دهستان «دهنه شیرین» بخش مرکزی است که با جدیت پیگیری میشود تا شاهد کاهش مشکلات در این منطقه باشیم.
ایرنا: در مورد جادهها، خبرهایی از تعریض مسیرها شنیده میشود؛ وضعیت محورهای مواصلاتی به کجا رسید؟
آیتی: بله، تعریض مسیرها یکی از مطالبات بهحق مردم است، برای مثال، جاده «گراتی» در حال تعریض است،
این مسیر ۴۰ کیلومتر طول دارد که تا به امروز ۶.۵ کیلومتر آن انجام شده و تلاش ما بر این است که با رفع موانع، روند اجرای آن را تسریع کنیم.
همچنین محور «خرق به بام» نیز در اولویت است که اکنون تنها حدود ۲ کیلومتر از زیرسازی آن باقی مانده است.
ایرنا: آیا روستاهایی وجود دارند که همچنان از نعمت جاده آسفالت محروم باشند؟
آیتی: متاسفانه بله. اکنون سه روستا در سطح شهرستان داریم که جادههای آنها هنوز خاکی است و این موضوع در صدر اولویتهای کاری ما قرار دارد.
ایرنا: آیا طرحی برای اتصال بهتر بین مناطق شهرستان دارید که به رونق اقتصادی کمک کند؟
آیتی: بله، محور روستای «قرجهبایر» برای شهرستان اهمیت دارد،ر زیرسازی این مسیر آغاز شده و ما آن را یکی از محورهای اصلی توسعه میدانیم؛ چرا که این جاده، ارتباط بین بام و صفیآباد را با شهرستان «جوین» برقرار میکند و میتواند نقش مهمی در تسهیل دادوستد و کاهش انزوای جغرافیایی این منطقه ایفا کند.
راهی که پیش روی شهرستان بام و صفیآباد است، مسیر همواری نیست؛ اما عزم مسوولان برای جبران سالها محرومیت، نویدبخش آن است که این منطقه به تدریج از سایه عقبماندگی خارج شود.
خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند.














