پزشکان بدون مرز: پس از بمباران قندوز حملات به بیمارستان‌ها افزایش یافت

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 10 خرداد 1405 - 11:10
پزشکان بدون مرز اعلام کرد پس از بمباران بیمارستان قندوز توسط آمریکا، حملات به بیمارستان‌ها افزایش یافته است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «لارا لیزر»، دبیرکل سازمان پزشکان بدون مرز، هشدار داد که با وجود تلاش‌ها برای جلوگیری از حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مناطق جنگی، این حملات پس از بمباران بیمارستان قندوز افغانستان توسط آمریکا در سال 2015 روندی افزایشی داشته است.

وی با اشاره به حمله هوایی آمریکا به بیمارستان تحت مدیریت پزشکان بدون مرز در شهر قندوز گفت این حمله که با محکومیت گسترده جهانی همراه شد، در نهایت به تصویب قطعنامه 2286 شورای امنیت سازمان ملل درباره حفاظت از کارکنان و مراکز درمانی در درگیری‌های مسلحانه انجامید.

گفتنی است در طول 20 سال حضور آمریکا در افغانستان، حملات هوایی آمریکا و عملیات‌های شبانه نیروهای خارجی از عوامل اصلی تلفات غیرنظامیان افغان به شمار می‌رفت. این روند تا زمان خروج نیروهای خارجی در شهریور 1400، در سایه مصونیت قضایی نیروهای آمریکا و ناتو و همچنین انکار و پنهان‌کاری ادامه داشت.

لیزر اظهار داشت: در آن زمان واکنش‌های گسترده‌ای شکل گرفت و تحقیقاتی نیز انجام شد، اما آنچه از آن زمان تاکنون مشاهده کرده‌ایم، نه کاهش این‌گونه حوادث، بلکه افزایش حملات به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها بوده است.

به گفته وی، تنها در سال گذشته بیش از هزار و 300 حمله به مراکز درمانی در مناطق جنگی جهان ثبت شده که حدود 80 درصد آن‌ها توسط بازیگران دولتی انجام شده است.

دبیرکل سازمان پزشکان بدون مرز افزود افزایش حملات به مراکز درمانی، ترس و ناامنی را در میان کارکنان حوزه سلامت و امدادگران بشردوستانه گسترش داده و روند ارائه خدمات حیاتی به غیرنظامیان را با دشواری بیشتری روبه‌رو کرده است.

وی تأکید کرد: این واقعیتی است که غیرنظامیان در مناطق جنگ‌زده با آن مواجه‌اند و سازمان‌های بشردوستانه‌ای مانند پزشکان بدون مرز نیز هر روز آن را تجربه می‌کنند.

لیزر همچنین گفت کارکنان درمانی در مناطق جنگ‌زده، با وجود کمبود شدید امکانات و تهدیدهای مستمر امنیتی، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به گفته او، بسیاری از کارکنان مراکز درمانی به دلیل خطرات ناشی از خشونت‌های جاری، از حضور در محل کار خود هراس دارند.

وی در پایان از دولت‌ها و فرماندهان نظامی خواست به تعهدات خود در چارچوب حقوق بین‌الملل بشردوستانه پایبند باشند و عاملان حمله به مراکز درمانی و دیگر موارد نقض این قوانین را مورد بازخواست و پاسخگویی قرار دهند.

انتهای پیام/.

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.