اسماعیل سیاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشاورزان استان در سال زراعی جاری در ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی و ۲۹ هزار و ۶۰۰ هکتاراراضی دیم جو کاشته اند که با توجه به بارش های بهاری تولید امسال نسبت به سال گذشته از افزایش چمشگیری برخوردار است.
وی افزود: کشاورزان استان در سال زراعی پارسال حدود ۳۰ هزار تن جو برداشت کرده بودند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت این محصول مهم و استراتژیک تایکد کرد و گفت: تولید علوفه مورد نیاز دام بخشی از نیاز واردات علوفه به کشور را کاهش می دهد و همچنین باعث افزایش درآمد کشاورزان و دامداران خواهد شد.
وی تصریح کرد: در مجموع امسال کشاورزان استان در سطح ۶۰ هزار هکتار از کشتزارها و دیمزارهای خود را زیر کشت انواع گیاهان علوفه ای برده اند.
سیاح اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان علوفهای در استان علاوه بر حفظ پایداری تولید دامی، نقش موثری در افزایش بهرهوری اراضی، بهبود معیشت کشاورزان و تامین پایدار امنیت غذایی استان خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت گیاهان علوفهای در زنجیره تولید محصولات کشاورزی و دامی اظهارکرد: گیاهان علوفهای بخش مهم و پایهای زنجیره غذایی کشور را تشکیل میدهند و امنیت غذایی مستقیم در گرو تولید این محصولات است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: تمامی تولیدات دامی وابستگی کامل به گیاهان علوفهای دارند، بنابراین توسعه و حمایت از کاشت این گیاهان باید در اولویت برنامهریزیهای بخش کشاورزی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه گیاهان علوفه ای شامل گیاهان دانه ای و علوفه ای هستند افزود: گیاهان علوفهای شامل ذرت، نخود علوفهای، سورگوم، خلر، ماشک، گاوانه، قصیلها، یونجه و کلش مزارع و گیاهان دانهای مانند ذرت، جو، ترتیکاله، ارزن، سورگون و انواع لگومینههای علوفهای نظیر ماشک، خلر، نخود علوفهای و گاوانه هستند.
خراسان شمالی با سه میلیون واحد دامی یکی از قطبهای مهم دامپروری کشور محسوب میشود و حدود ۴۴ هزار نفر از جمعیت استان به این حرفه اشتغال دارند.













