امین فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف توسعه انرژیهای پاک و با هدف مدیریت بهینه منابع، طرح نصب نیروگاههای خورشیدی پنج کیلوواتی در ۲۸۰ مدرسه استان در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه این طرح ملی به مدت یکسال هدفگذاری شده است گفت: در این مدت ۲۸۰ مدرسه سهم استان و در گام نخست ۱۸۰ مورد انتخاب شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسانشمالی تصریح کرد: با بهرهبرداری از این نیروگاه ها، ظرفیت صرفهجویی یکهزار و ۴۰۸ کیلووات ساعت انرژی در هر روز فراهم می شود که این امر علاوه بر کاهش هزینههای جاری، گامی مؤثر برای فرهنگسازی استفاده از انرژیهای پاک در میان نسل آیندهساز کشور محسوب میشود.
تجهیز پنج مدرسه به نیروگاه خورشیدی در دهه امامت
فلاح خاطرنشان کرد: پنج مدرسه استان در دهه امامت و ولایت به نیروگاه خورشیدی تجهیز و به بهره برداری می رسد.
وی افزود: این طرح گامی مؤثر در راستای کاهش فشار بر شبکه سراسری برق و فرهنگسازی مصرف بهینه انرژی در میان دانشآموزان است.
فلاح تأکید کرد که همکاری نزدیک میان آموزش و پرورش و وزارت نیرو، اجرای موفق این طرح را تسریع خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، طرح توسعه برق خورشیدی در مدارس خراسان شمالی در ادامه سیاستهای ملی دولت برای گسترش انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش ناترازی برق کشور اجرایی شده است.
سالهای اخیر، همزمان با افزایش مصرف برق و فشار بر شبکه سراسری، وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش برنامه مشترکی را برای استفاده از ظرفیت فضاهای آموزشی در تولید برق پاک آغاز کردند.
تفاهمنامه اجرای این طرح با حضور استاندار خراسان شمالی و معاون وزیر نیرو امضا شده و قرار است بخشی از مدارس تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید به سامانههای خورشیدی مجهز شوند. همچنین نخستین مدارس دارای پنل خورشیدی استان تا عید سعید غدیر خم به بهرهبرداری میرسد.
۱۹۳ هزار و ۸۶۱ دانش آموز در ۲ هزار و ۱۱۰ مدرسه خراسان شمالی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۹۵ هزار و ۱۱۹ نفر دختر و مابقی دانش آموز پسر هستند.













