به گزارش ایرنا، دکتر سیداحمد هاشمی روز یکشنبه در نشست هماهنگی مربوط به اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع اظهار کرد: بیمار در این ساختار، پس از تشخیص پزشک خانواده، تنها بر اساس نقشه ارجاع مصوب به مراکز تخصصی هدایت میشود.
وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که مسوولیت اخذ نوبت اولیه بر عهده پزشک خانواده و مطابق با اولویت بندی های تعیین شده است و بیمار میتواند، مرکز و زمان مورد نظر را از میان متخصصان موجود در نقشه ارجاع انتخاب کند.
هاشمی ادامه داد: پزشک خانواده موظف است سطح فوریت ارجاع (فوری، نیمهفوری یا انتخابی) و علت آن را دقیقا مشخص کند تا رسیدگی به وضعیت بیمار با اولویتهای پزشکی انجام شود.
تکمیل زنجیره درمان با «بازخورد الکترونیک»
وی با اشاره به لزوم ارتباط دوسویه بین پزشکان، گفت: پس از ویزیت یا بستری بیمار در سطوح تخصصی (سطح ۲ و ۳)، پزشک متخصص موظف است بازخورد الکترونیکی شامل تشخیص، اقدامات انجامشده و برنامه درمانی را به صورت لحظهای برای پزشک خانواده ارسال کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسانشمالی افزود: این تعامل باعث میشود که پرونده سلامت بیمار بهصورت یکپارچه دنبال شده و از گسستگی در روند درمان جلوگیری شود.
هاشمی با اشاره به سطوح ارائه خدمات به شهروندان، گفت: سطح ۲ شامل خدمات تخصصی و فوق تخصصی سرپایی (درمانگاهها و کلینیکهای ویژه) و سطح سه شامل خدمات بستری در بیمارستانها و مراکز تخصصی و فوقتخصصی که بر اساس سیستم ارجاع (ریفرال) پذیرش میشوند.
خراسان شمالی دارای ۱۰ بیمارستان و هزار و ۳۳۴ تخت بیمارستانی است و اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.












