سرهنگ مسعود طریفی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی «بدون دخانیات» با تأکید بر آثار مخرب مصرف دخانیات بر سلامت فردی و اجتماعی، خواستار تقویت فرهنگ پیشگیری، آگاهی بخشی عمومی و مشارکت همه دستگاهها در کاهش گرایش به مصرف دخانیات در جامعه شد.
وی اظهار داشت: دخانیات امروز تنها یک عادت فردی نیست، بلکه یک آسیب اجتماعی گسترده است که سلامت جسمی، روانی و حتی بنیانهای اقتصادی خانوادهها را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات زمینهساز بسیاری از بیماریهای صعبالعلاج و کاهش کیفیت زندگی است، افزود: هزینههای مستقیم و غیرمستقیم ناشی از مصرف سیگار و سایر مواد دخانی، بار سنگینی بر نظام سلامت و خانوادهها تحمیل میکند و این موضوع نیازمند یک عزم ملی برای پیشگیری و کنترل است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی اصفهان با تأکید بر نقش آموزش و فرهنگسازی در کاهش گرایش به دخانیات گفت: مسوولیت اجتماعی در اینباره نیاز ضروری جامعه کنونی است.
وی یادآور شد: تجربه نشان داده هرجا آگاهی بخشی درست، آموزش مهارتهای زندگی و تقویت فعالیتهای فرهنگی و ورزشی در میان نوجوانان و جوانان جدی گرفته شده، میزان گرایش به دخانیات کاهش یافته است.
وی با اشاره به نقش خانوادهها در پیشگیری از این آسیب اجتماعی تصریح کرد: مهمترین خط دفاعی در برابر گرایش به دخانیات، خانواده آگاه، نظارت تربیتی صحیح و ارتباط صمیمی والدین با فرزندان است.
طریفی خاطرنشان کرد: روز جهانی بدون دخانیات یادآور این حقیقت است که سلامت جامعه یک مسوولیت جمعی است و همه ما در قبال نسل آینده وظیفه داریم برای ساختن جامعهای سالمتر، بانشاطتر و ایمنتر تلاش کنیم.
به گزارش ایرنا، شعار سازمان جهانی بهداشت برای ۱۰ خرداد (۳۱ می) روز جهانی بدون دخانیات ۲۰۲۶ پردهبرداری از جذابیت؛ مقابله با اعتیاد به نیکوتین و دخانیات اعلام شده که بر افشای تاکتیکهای صنایع دخانیات و نیکوتینمحور برای جذاب نشان دادن مصرف دخانیات حتی برای کودکان و نوجوانان و با هدف افزایش آگاهی و حمایت جهانی برای وضع و اجرای سیاستهای مؤثر در جلوگیری از ایجاد جذابیت محصولات دخانی تاکید دارد.













