معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی: جریمه فروش سیگار به نوجوانان؛ بازدارنده نیست

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 13:06
مشهد- ایرنا - معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: هرچند فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال از جمله نوجوانان جرم انگاری شده اما جریمه این تخلف ناچیز است و به هیچ وجه برای متخلفان بازدارنده نیست.

محمدعلی نبی پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر جریمه فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال بین چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲۰ میلیون ریال است که مبلغ بسیار ناچیز برای فعالان صنفی است.

وی با بیان اینکه فروش سیگار در فضای مجازی نیز ممنوع است، بیان کرد: همچنین حمل و نقل و فروش سیگار الکترونیک به خاطر نیکوتین زیاد آن نیز دارای ممنوعیت است.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ممنوعیت فروش سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال بازدارندگی ندارد ضمن آنکه سیگار در شعاع ۱۰۰ متری مراکز آموزشی نباید عرضه نشود اما کسی به این موضوع هم توجهی ندارد و قانون در این خصوص اجرایی نمی شود.

نبی پور؛ قوانین حوزه سیگار را بازدارنده ندانست و گفت: اکنون با موضوعاتی مانند رواج استعمال دخانیات میان بانوان و دختران به عنوان معضلی دیگر مواجهیم اما بحث مقابله با این پدیده از ممنوعیت فروش سیگار شروع می شود.

به گزارش ایرنا، شعار سازمان جهانی بهداشت برای ۱۰ خرداد (۳۱ می) روز جهانی بدون دخانیات ۲۰۲۶ پرده‌برداری از جذابیت؛ مقابله با اعتیاد به نیکوتین و دخانیات اعلام شده که بر افشای تاکتیک‌های صنایع دخانیات و نیکوتین‌محور برای جذاب نشان دادن مصرف دخانیات حتی برای کودکان و نوجوانان و با هدف افزایش آگاهی و حمایت جهانی برای وضع و اجرای سیاست‌های مؤثر در جلوگیری از ایجاد جذابیت محصولات دخانی تاکید دارد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.