عرضه دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال خط قرمز دادگستری در خراسان جنوبی

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 14:56
بیرجند - ایرنا - رئیس‌کل دادگستری خراسان جنوبی با تأکید بر ممنوعیت مطلق استعمال سیگار و قلیان در اماکن عمومی و دولتی، گفت: پس از اتمام مرحله اقناع و تبیین، با اصنافی که قوانین سلامت جامعه را نقض کنند و به ویژه دخانیات را به افراد زیر ۱۸ سال بفروشند، برخورد قانونی قاطع صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جعفر عبداللهی روز یکشبنه در نشست تخصصی گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات اظهار کرد: قانون‌گذار هیچ استثنایی برای استعمال کالاهای دخانی در محیط‌های اداری، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و حتی سفره‌خانه‌های سنتی قائل نشده است.

وی تأکید کرد: این ممنوعیت شامل تمامی اماکن عمومی و دولتی می‌شود و استفاده از سیگار و قلیان در این مکان‌ها تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.

رئیس‌کل دادگستری خراسان جنوبی همچنین به موضوع تبلیغات و حمایت مالی برندهای دخانی از رویدادهای اجتماعی و ورزشی اشاره کرد و افزود: مشاهده می‌شود برخی مراکز عرضه ارزاق بدون مجوز قانونی و با بی‌توجهی به محدودیت سنی، اقدام به فروش این کالاها می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز قانون‌گذار، جلوگیری از عرضه غیرقانونی و فروش به کودکان و نوجوانان است اظهار کرد: اکنون تمرکز بر مرحله آموزش و اقناع است، اما پس از آن، در صورت عدم رعایت ضوابط توسط واحدهای صنفی، اقدامات قانونی و برخورد جدی با متخلفان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم با اشاره به الحاق ایران به کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات در سال ۱۳۸۴ و تصویب «قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، گفت: این قوانین مبنای اقدامات قضایی و اجرایی در این حوزه هستند.

حجت‌الاسلام امیر زارع‌حسینی تصریح کرد: هرگونه تبلیغ، حمایت یا تشویق مستقیم و غیرمستقیم به مصرف دخانیات ممنوع است و فروش یا عرضه محصولات دخانی به افراد زیر ۱۸ سال، حتی از طریق واسطه، جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: فروشندگان در صورت تردید نسبت به سن خریدار، موظف به مطالبه مدارک هویتی هستند و توزیع این محصولات تنها توسط دارندگان مجوز قانونی امکان‌پذیر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به پیامدهای جبران‌ناپذیر این معضل، یادآور شد: سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و این ماده در بروز بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابت و برخی عفونت‌ها نقش مؤثری دارد.

وی بر ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی، اصناف و دانشگاه علوم پزشکی برای حفاظت از سلامت نسل جوان تأکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این نشست مبارزه با دخانیات را نیازمند یک رویکرد جامع دانست و گفت: با توجه به اینکه اکثر مصرف‌کنندگان در سنین زیر ۱۸ سال وارد این سیکل می‌شوند، تقویت نقش خانواده و نهادهای آموزشی در ارتقای سواد سلامت جامعه امری ضروری است.

محمد گنجی فرد همچنین بر لزوم بهره‌گیری از گام‌های مدبرانه در فرهنگ‌سازی و پیشگیری، پیش از اتخاذ تدابیر قهریه تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، در بخش دیگری از این مراسم، متخصصان علوم پزشکی با تشریح آسیب‌های سیگار دست دوم و سوم بر سلامت جامعه و تشریح راهکارهای علمی ترک دخانیات، بر اهمیت پیشگیری و درمان تأکید کردند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.