به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جعفر عبداللهی روز یکشبنه در نشست تخصصی گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات اظهار کرد: قانونگذار هیچ استثنایی برای استعمال کالاهای دخانی در محیطهای اداری، رستورانها، کافیشاپها و حتی سفرهخانههای سنتی قائل نشده است.
وی تأکید کرد: این ممنوعیت شامل تمامی اماکن عمومی و دولتی میشود و استفاده از سیگار و قلیان در این مکانها تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.
رئیسکل دادگستری خراسان جنوبی همچنین به موضوع تبلیغات و حمایت مالی برندهای دخانی از رویدادهای اجتماعی و ورزشی اشاره کرد و افزود: مشاهده میشود برخی مراکز عرضه ارزاق بدون مجوز قانونی و با بیتوجهی به محدودیت سنی، اقدام به فروش این کالاها میکنند.
وی با تاکید بر اینکه خط قرمز قانونگذار، جلوگیری از عرضه غیرقانونی و فروش به کودکان و نوجوانان است اظهار کرد: اکنون تمرکز بر مرحله آموزش و اقناع است، اما پس از آن، در صورت عدم رعایت ضوابط توسط واحدهای صنفی، اقدامات قانونی و برخورد جدی با متخلفان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم با اشاره به الحاق ایران به کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات در سال ۱۳۸۴ و تصویب «قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، گفت: این قوانین مبنای اقدامات قضایی و اجرایی در این حوزه هستند.
حجتالاسلام امیر زارعحسینی تصریح کرد: هرگونه تبلیغ، حمایت یا تشویق مستقیم و غیرمستقیم به مصرف دخانیات ممنوع است و فروش یا عرضه محصولات دخانی به افراد زیر ۱۸ سال، حتی از طریق واسطه، جرم محسوب میشود.
وی افزود: فروشندگان در صورت تردید نسبت به سن خریدار، موظف به مطالبه مدارک هویتی هستند و توزیع این محصولات تنها توسط دارندگان مجوز قانونی امکانپذیر است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به پیامدهای جبرانناپذیر این معضل، یادآور شد: سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست میدهند و این ماده در بروز بیماریهای قلبی، تنفسی، دیابت و برخی عفونتها نقش مؤثری دارد.
وی بر ضرورت همکاری دستگاههای اجرایی، اصناف و دانشگاه علوم پزشکی برای حفاظت از سلامت نسل جوان تأکید کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این نشست مبارزه با دخانیات را نیازمند یک رویکرد جامع دانست و گفت: با توجه به اینکه اکثر مصرفکنندگان در سنین زیر ۱۸ سال وارد این سیکل میشوند، تقویت نقش خانواده و نهادهای آموزشی در ارتقای سواد سلامت جامعه امری ضروری است.
محمد گنجی فرد همچنین بر لزوم بهرهگیری از گامهای مدبرانه در فرهنگسازی و پیشگیری، پیش از اتخاذ تدابیر قهریه تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، در بخش دیگری از این مراسم، متخصصان علوم پزشکی با تشریح آسیبهای سیگار دست دوم و سوم بر سلامت جامعه و تشریح راهکارهای علمی ترک دخانیات، بر اهمیت پیشگیری و درمان تأکید کردند.













