به گزارش خبرنگار مهر، علیعبداللهخانی معاون سیاسی و بینالملل و قائممقام معاونت راهبردی رئیسجمهور در نشست خبری با عنوان «گفتمان جنبش خیابانی حفاظت از ایران» اظهار کرد: این نشست درباره حضور گسترده و طولانی مردم در شبها برای دفاع از نظام و کشور است که از زوایای راهبردی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: مطالب در سه بخش «ماهیتشناسی پدیده»، «شناخت ویژگیها» و «دغدغههای مطرحشده» ارائه میشود.
عبداللهخانی تأکید کرد: مهمترین برداشت این است که وقایع رخداده در خیابان طی این ۹۰ شب، بنا بر شاخصهها و معیارهای متعدد، حقیقتاً یک جنبش اجتماعی و ملی بزرگ، ضداستعماری نوین و در راستای حفاظت از جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.
وی گفت: سه ویژگی کلیدی شامل گستردگی مشارکت، سازماندهی جنبش و اهداف آن مورد بررسی قرار گرفت. بررسی دقیق هر سه محور تأیید میکند که آنچه در خیابان رخ داده، به معنای واقعی یک جنبش است.
قائممقام معاونت راهبردی رئیسجمهور اظهار کرد: طبق آخرین نظرسنجی مورخ ۲۴ یا ۲۵ فروردین، بیش از ۵۶ درصد مردم سراسر کشور حداقل یکبار در این جنبش مشارکت کردند و ۴۲ دهم درصد در اکثر شبها حاضر بودند.
وی افزود: این آمار برای یک جنبش اجتماعی بسیار بزرگ است؛ در حالی که در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ حدود ۱۰ درصد و در اکثر انقلابهای جهان حداکثر ۵ درصد مشارکت وجود داشت.
عبداللهخانی گفت: با کسر افراد زیر ۷ یا ۸ سال از جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری، حدود ۴۰ میلیون نفر شرکت داشتند و کمتر از ۴۰ میلیون نفر بهطور مکرر مشارکت کردند.
معاون سیاسی و بینالملل در پاسخ به منتقدان این واژه گفت: اگرچه گاه با این برداشت مخالفت شده، اما نظر معاونت راهبردی پس از گفتگوهای متعدد و بررسیها، آن را یک جنبش بزرگ ملی، ضداستعماری و در جهت حفاظت از جمهوری میداند.












