بارو: اشغال لبنان توسط اسرائیل غیرقابل توجیه است؛ خواستار برگزاری نشست شورای امنیت هستیم

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 15:54
تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی غیرقابل توجیه است، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی این موضوع شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی «بی‌اف‌ام‌تی‌وی» اعلام کرد پاریس به‌دلیل عملیات نظامی اسرائیل در لبنان، درخواست برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل را ارائه کرده است.

بارو گفت: هیچ چیز نمی‌تواند ادامه عملیات نظامی در لبنان و اشغال فزاینده خاک این کشور را توجیه کند. این یک اشتباه بزرگ از سوی اسرائیل است.

در شرایطی که پاریس از جمله پایتخت های اروپایی است که تجاوز غیرقانونی و جنایات جنگی آمریکا در ایران را محکوم نکرده، وزیر امور خارجه فرانسه گفت تهران و واشنگتن باید هر آنچه در توان دارند برای دستیابی به توافق انجام دهند، زیرا ادامه وضعیت کنونی به ضرر همه است.

بارو از ایالات متحده و ایران خواست به توافق دست یابند، زیرا به گفته او وضعیت کنونی «غیرقابل تحمل» است.

وی تأکید کرد: «ما هر روز پیامدهای بسته شدن تنگه هرمز را احساس می‌کنیم و به‌طور کلی نیز آثار آن بر اقتصاد جهانی و اقتصاد فرانسه مشهود است. بنابراین این وضعیت باید متوقف شود.»

این مقام فرانسوی به این موضوع که ایران همیشه اعلام کرده که دنبال سلاح هسته ای نیست، اذعان کرد اما حق تهران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای را زیر سوال برد و غیرقابل قبول خواند.

در شرایطی که فرانسه از معدود کشورهای دارای سلاح کشتار جمعی هسته ای در جهان است، بارو گفت: در چارچوب هرگونه تفاهم با ایران، باید درباره سقف غنی‌سازی اورانیوم و سایر جزئیات فنی توافق حاصل شود.

پیش‌تر، برخی منابع رسانه ای آمریکایی مدعی شده بودند که مذاکره‌کنندگان آمریکا و ایران بر سر یک یادداشت تفاهم برای تمدید آتش‌بس ۶۰ روزه و آغاز گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌اند.

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا گفت: تبادل پیام‌ها البته ادامه دارد، ولی تفاهم نهایی نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مطرح شدن مسائل هسته ای در مذاکرات گفت: در این مرحله، تمرکز ما بر خاتمه جنگ است. در مورد جزئیات مباحث مرتبط با غنی‌سازی و یا موضوع اورانیوم غنی‌شده ایران، در این مرحله ما صحبتی نداریم.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.