نخست‌وزیر چک: اتحادیه اروپا در مسیر افول امپراتوری روم حرکت می‌کند

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 17:28
تهران-ایرنا- نخست‌وزیر جمهوری چک، در اظهاراتی جنجالی اتحادیه اروپا را با امپراتوری روم در واپسین سال‌های حیاتش مقایسه کرد و گفت سیاست‌های اقتصادی، اقلیمی و دفاعی بروکسل، این بلوک را به سمت ضعف و افول سوق می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از راشاتودی، آندری بابیش، نخست‌وزیر جمهوری چک، معتقد است اتحادیه اروپا در حال پیمودن مسیری است که به فروپاشی امپراتوری روم غربی انجامید.

وی در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز، سیاست‌های بروکسل را عامل تضعیف اقتصاد و توان راهبردی اروپا دانست.

بابیش که در دسامبر گذشته پس از پیروزی جنبش سیاسی ANO به قدرت بازگشت، در ماه‌های اخیر خود را به عنوان یکی از مدافعان سرسخت حاکمیت ملی کشورهای اروپایی و منتقد برخی سیاست‌های اتحادیه اروپا معرفی کرده است.

او در این مصاحبه با انتقاد از برنامه‌های کاهش انتشار کربن و کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی گفت: «اتحادیه اروپا اکنون احتمالا در همان مسیری قرار گرفته که پایان امپراتوری روم را رقم زد.»

به گفته وی، سیاست‌های اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا موجب افزایش هزینه‌های انرژی و کاهش رقابت‌پذیری صنایع اروپایی شده است. این انتقادها در شرایطی مطرح می‌شود که برخی دولت‌ها و احزاب سیاسی در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، لهستان، مجارستان و اسلوواکی نیز نسبت به هزینه‌های اقتصادی سیاست‌های سبز بروکسل ابراز نگرانی کرده‌اند.

نخست‌وزیر چک همچنین اعلام کرد کشورش احتمالا در سال جاری موفق نخواهد شد به هدف ناتو برای اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های نظامی دست یابد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بحث درباره وابستگی امنیتی اروپا به ایالات متحده همچنان ادامه دارد. بر اساس آمارهای ناتو، آمریکا حدود ۶۰ درصد از کل هزینه‌های نظامی این ائتلاف را تامین می‌کند. همزمان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها هشدار داده است که اگر اعضای اروپایی ناتو سهم بیشتری از هزینه‌های نظامی را بر عهده نگیرند، واشنگتن ممکن است نقش خود در امنیت اروپا را کاهش دهد.

در داخل جمهوری چک نیز اختلاف‌نظرهایی درباره سیاست خارجی و امنیتی وجود دارد. بابیش و پیتر پاول، رئیس‌جمهور این کشور و فرمانده پیشین ناتو، بر سر موضوعاتی چون کمک به اوکراین، سیاست دفاعی و نحوه تعامل با ناتو دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

بابیش برای توضیح نگرانی‌های خود به تجربه تاریخی روم اشاره کرد. امپراتوری روم در سده‌های پایانی حیات خود با بی‌ثباتی سیاسی، فشارهای اقتصادی و گسترش بیش از حد تعهدات نظامی روبه‌رو شد. این امپراتوری به تدریج برای دفاع از مرزهایش به نیروهای خارجی متکی شد و همزمان با کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، تامین هزینه‌های دفاعی آن دشوارتر شد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.