استاندار مرکزی: کمترین قطعی آب در سخت‌ترین سال آبی دهه‌های اخیر در استان رقم خورد

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 18:23
استاندار مرکزی گفت: با وجود مواجهه استان با یکی از سخت‌ترین سال‌های آبی و کم‌بارش‌ترین دوره‌های چند دهه اخیر در سال گذشته، به‌دنبال برنامه‌ریزی منسجم و تلاش شبانه‌روزی دستگاه‌های اجرایی، کمترین میزان قطعی آب در استان ثبت شد.

به گزارش ایرنا، مهدی زندیه‌وکیلی عصر یکشنبه در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی روستایی شهرستان اراک، افزود: با وجود شرایط سخت منابع آبی، تلاش شد در شهرها اختلال جدی در تأمین آب شرب ایجاد نشود و در برخی روستاها نیز مشکلات موجود با اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در حال برطرف شدن است.

وی اظهار کرد: سال گذشته از نظر میزان بارش، از دشوارترین سال‌های آبی استان در چند دهه گذشته بود و استان مرکزی در کنار چند استان دیگر کشور با شرایط کم‌بارشی شدید مواجه شد، اما مجموعه آب و فاضلاب استان، شرکت آب منطقه‌ای و بخش‌های عمرانی با مدیریت مستمر و اقدامات میدانی، اجازه ندادند بحران آب به شکل گسترده بروز پیدا کند.

استاندار مرکزی ادامه داد: در برخی مناطق روستایی به دلیل نیمه‌تمام بودن بعضی پروژه‌ها مشکلاتی وجود داشت، اما با حفر چاه، اجرای خط انتقال، توسعه لوله‌کشی و احداث مخازن، شرایط بهبود یافته و پیش‌بینی می‌شود مشکل آب شرب پنج روستای این منطقه نیز به زودی برطرف شود.

زندیه‌وکیلی گفت: با وجود اینکه میزان بارندگی امسال نیز نسبت به متوسط بلندمدت پایین‌تر است، اما با اقداماتی که در ماه‌های اخیر انجام شده، تلاش می‌شود، در حوزه آب شرب، مردم با مشکل جدی مواجه نشوند.

وی افزود: به همین دلیل، بخش مهمی از اعتبارات مدیریت بحران استان به حوزه آب و فاضلاب روستایی اختصاص یافت تا بتوان گره‌های اصلی این بخش را باز کرد و دغدغه مردم را کاهش داد، زیرا نخستین اولویت در مناطق روستایی، تأمین آب پایدار و مطمئن است.

استاندار مرکزی همچنین با اشاره به شتاب گرفتن اجرای برخی طرح‌های مهم آبی در استان، اظهار کرد: پروژه‌های انتقال آب و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی با جدیت در حال پیگیری است و این اقدامات می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنش آبی و ارتقای تاب‌آوری استان در سال‌های آینده داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم ادامه خدمات‌رسانی در سایر حوزه‌ها گفت: پس از آب، موضوع راه‌های روستایی و ایمن‌سازی محورهای منطقه نیز از مطالبات مهم مردم است که در برنامه‌ریزی‌های استان مورد توجه قرار دارد.

زندیه‌وکیلی خاطرنشان کرد: مردم همواره در صحنه‌های مختلف همراه نظام و کشور بوده‌اند و مسئولان وظیفه دارند با کار بیشتر، پیگیری مستمر و حضور میدانی، پاسخگوی این همراهی و اعتماد باشند.

رفع تنش آبی ۲۵ روستای اراک با ورود چاه‌های جدید به مدار

فرماندار اراک گفت: با بهره‌برداری از ۹ حلقه چاه جدید، تنش آبی ۲۵ روستای بخش قهره‌کهریز این شهرستان رفع شد و بیش از ۲۰ روستا از شرایط بحرانی تأمین آب شرب خارج شدند.

عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی افزود: طی یک سال گذشته با برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و مسئولان استان، اقدامات گسترده‌ای برای تأمین آب شرب روستاهای دارای مشکل انجام شده و بخشی از روستاهای مسیر فراهان و مناطق مختلف شهرستان نیز از این طرح‌ها بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به تداوم برنامه‌های آبرسانی در دیگر روستاها، تأکید کرد: همزمان با طرح‌های حوزه آب، پروژه‌های زیرساختی از جمله تعریض جاده قهره‌کهریز نیز در دستور کار قرار دارد و با حمایت‌های لازم تکمیل خواهد شد.

افتتاح طرح‌های آبرسانی روستایی در استان مرکزی ۲۵ روستا از تنش آبی خارج شدند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده و حمایت مجموعه دولت، طرح‌های آبرسانی در تعدادی از روستاهای استان به بهره‌برداری رسیده و ۲۵ روستا از مشکل کمبود و تنش آبی خارج شدند.

سعید سرآبادانی افزود: از نخستین روزهای مسئولیت مدیریت ارشد استان، یکی از تاکیدات جدی، رسیدگی به موضوع آب شرب روستایی و رفع مشکلات مردم در این بخش بود و این موضوع به عنوان اولویت اصلی در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت.

وی بیان کرد: مجموعه همکاران شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با همراهی مسئولان استانی و شهرستانی، در ماه‌های گذشته تلاش کردند تا در اوج گرما و کم‌آبی، آب شرب پایدار را به روستاهایی برسانند که مردم آن‌ها سال‌ها با قطعی و کمبود آب مواجه بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ادامه داد: در این مدت، آبرسانی به روستاهای گوار، انجدان، شانق و حسین‌آباد بغدادی انجام شد که از پروژه‌های شاخص استان در شرایط سخت کم‌آبی به شمار می‌روند.

سرآبادانی گفت: در برخی از این روستاها، از جمله روستاهای مرزیجران، مردم در بخشی از روز با بی‌آبی روبه‌رو بودند اما اکنون با اجرای طرح‌های جدید، وضعیت تامین آب شرب به پایداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی افزود: برای تامین آب این مجتمع، پس از بررسی و مطالعه چند نقطه، در نهایت عملیات حفاری در محل مناسب انجام شد و با لطف خداوند، منبع آبی مطلوبی برای تامین آب شرب روستاها به دست آمد.

سرآبادانی ادامه داد: اکنون نیز اجرای طرح‌های جدید آبرسانی در روستاهای خانه‌میران، مالک‌آباد، سوسن‌آباد، نورعین، رجبی، جیریا، تِسینا، قلعه‌ارجناوند و احمدآباد در دست اقدام است.

وی با قدردانی از حمایت‌های استاندار مرکزی و مجموعه مدیران استان اظهار کرد: در دوره‌های سخت و حتی در شرایط ویژه، خدمت‌رسانی در حوزه آب و فاضلاب بدون وقفه ادامه یافت و همکاران این شرکت به صورت شبانه‌روزی برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌ها تلاش کردند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: امروز رضایت و خوشحالی مردم در روستاهای بهره‌مند از این طرح‌ها، نشان‌دهنده اثرگذاری این اقدامات در ارتقای کیفیت زندگی روستاییان و تامین آب شرب پایدار است.

در این آیین، طرح‌های آبرسانی به ۲۵ روستای شهرستان اراک با ۸۰۶ میلیارد ریال اعتبار برای ۱۳ هزار ۷۹۱ نفر جمعیت با حفر و تجهیز ۹ حلقه چاه، ۱۳کیلومتر خط انتقال، یک کیلومتر خط انتقال برق، دو مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب بهره‌برداری شد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.