دیپلمات سابق افغانستان: دولت پیشین درک روشنی از تحولات منطقه نداشت

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 10 خرداد 1405 - 19:06
سفیر سابق افغانستان گفت: دولت سابق کابل نتوانست درک روشنی از روند تحولات منطقه‌ای ارایه کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نجیب‌الله علی‌خیل»، سفیر سابق افغانستان در پاکستان، با بررسی تحولات منطقه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گفت: دولت سابق افغانستان، به‌ویژه در سال‌های پایانی حضور آمریکا، نتوانست درک روشنی از روند تحولات منطقه‌ای ارائه دهد و در ایجاد اجماع داخلی و منطقه‌ای درباره روند صلح و آینده این کشور نیز موفق نبود.

به گفته علی‌خیل، با گذشت زمان و افزایش نگرانی کشورهای منطقه از حضور آمریکا در افغانستان، روسیه، چین و ایران به سمت برقراری ارتباط با طالبان حرکت کردند، در همین حال، پاکستان نیز سیاست خاص خود را دنبال می‌کرد و در حالی که از پایان نظام جمهوری استقبال می‌کرد، درباره حاکمیت مطلق طالبان ملاحظات و نگرانی‌هایی داشت.

وی گفت: سیاست اسلام‌آباد در قبال طالبان پیچیده‌تر از آن بود که صرفاً در قالب حمایت کامل از آنها تعریف شود.

وی در ادامه تأکید کرد: طی پنج سال گذشته، روسیه، چین، ایران، هند و کشورهای آسیای مرکزی، سیاست تعامل با طالبان را در افغانستان دنبال کرده‌اند و وجه مشترک این رویکردها، حساسیت نسبت به هرگونه حضور یا تحرک احتمالی آمریکا در منطقه بوده است.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.