امیررضا رجبی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا در این زمینه افزود: البته این فرآیند نیازمند امضای موافقتنامهها و اخذ مجوزهای لازم از خزانه شرکت توانیر است.
وی با بیان اینکه تا ۲۰ اردیبهشتماه جریمه افزایش دیماند برق برای صنایع محاسبه نشده بود، گفت: صنایع در این مدت توانستند حداکثر مصرف خود را داشته باشند و پس از آن نیز باید در چارچوب دیماند تعیینشده مصرف کنند.
رجبی با اشاره به اینکه شرایط امسال در حوزه مدیریت مصرف انرژی نسبت به سال گذشته بهتر شده است، اظهار کرد: بهبود شرایط آبوهوایی، تعمیرات بهموقع نیروگاهها، سرویس دستگاهها، هوشمندسازی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر از جمله عوامل مؤثر در این روند بودهاند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد ادامه داد: با وجود اینکه برنامههای مدیریت بار به سراسر کشور و شرکتهای برق ابلاغ شده تاکنون هیچ بخشی در استان وارد مدیریت مصرف برق نشده است.
او تأکید کرد که خراسان رضوی و مشهد نیز از این امر مستثنی نبودهاند اما با مدیریت مناسب، این دوره را پشت سر گذاشتهاند.
رجبی درباره مدیریت بار نیز گفت: در سراسر جهان بهنگام مواجهه با حدود ۲۰۰ ساعت پیک بار، برنامههای مدیریت مصرف و کنترل هوشمند اجرا میشود و توانیر نیز بر مدیریت بار توزیعشده بهجای قطع برق تأکید دارد، مگر در مواردی که شبکه در معرض قطعیو خاموشی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد همچنین از اجرای کامل تعمیرات شبکه برق بهصورت «خط گرم» خبر داد و افزود: این روش موجب میشود تعمیرات در حالی انجام شود که شبکه برقدار است و خاموشیها به حداقل برسد.
او افزود: بیش از ۱۵۰۰ کلید هوشمند در شبکه نصب شده که در صورت بروز حادثه، امکان مانور و انتقال بار به خطوط دیگر را فراهم میکند.
رجبی با تأکید بر لزوم همراهی مردم در مصرف بهینه برق از اجرای پویش «همدلی ۲۵ درجه» خبر داد و گفت: طرحهایی مانند «سونرژی» (سامانه آموزشی مصرف بهینه آب ویژه معلمان و دانش آموزان مقطع ابتدایی سراسر کشور) نیز با مشارکت دانشآموزان مدارس در حال اجراست.
وی در ادامه به طرح مهتاب (مدیریت هوشمند تلفات انرژی) اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای این طرح، مقابله با برقهای غیرمجاز و استخراج رمزارزهاست که به شبکه و مشترکان مجاز خسارت وارد میکند، در صورت مشارکت مردم در این طرح و اطلاع رسانی برقهای غیرمجاز پاداش مطلوبی برای آنان در نظر گرفته شده است.
رجبی با بیان اینکه در کشور حدود هشت هزار مگاوات کسری برق وجود دارد، اظهار کرد: این کسری در حال مدیریت است و توازن میان تولید و مصرف برقرار شده است.
او افزود: در خراسان رضوی، ظرفیت تولید و مصرف تا حد زیادی پاسخگوی نیازهاست و امیدواریم با توسعه بیشتر انرژی خورشیدی، سهم این بخش نیز به سطح مطلوبی برسد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد با اشاره به اهمیت توسعه انرژیهای تجدیدپذیر گفت: از سرمایهگذاری در این حوزه اعم از بخش خانگی و کشاورزی و نیز تجاری استقبال میشود و نرخ خرید تضمینی و امکان عرضه در بورس جذابیت مناسبی برای سرمایهگذاران ایجاد کرده است.
وی افزود: با توجه به محدودیت زمین در مشهد استفاده از ظرفیت پشتبام مساجد و مدارس برای نصب نیروگاههای خورشیدی میتواند بخشی از این مشکل را جبران کند.
شرکت توزیع نیروی برق مشهد حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک را در محدوده شهرستانهای مشهد و طرقبه شاندیز زیر پوشش دارد.












