چرا بودجه هزار میلیاردی جهش فقط به 20 دانشگاه اختصاص یافت؟

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 11 خرداد 1405 - 17:34
چرا بودجه هزار میلیاردی برنامه «جهش» با هدف ارتقای تولیدات علمی، فقط به 20 دانشگاه برتر کشور اختصاص یافت؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری برنامه ملی «جهش» با هدف تشریح جریان‌سازی، هدایت و شتاب‌دهی به بروندادهای علمی باکیفیت اعضای هیئت علمی، صبح امروز دوشنبه 11 خردادماه با حضور محمدرضا هرمزی‌نژاد، رئیس بنیاد ملی علم ایران، در محل این بنیاد برگزار شد.

محمدرضا هرمزی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم پیرامون علت تمرکز منابع 1 همتی بین 20 دانشگاه مطرح کشور و محروم ماندن شهرها و دانشگاه‌های دیگر کشور اظهار کرد: برنامه "جهش" به‌اصطلاح برای افزایش تولیدات علمی است. ما آمدیم دیدیم کدام دانشگاه‌ها در حقیقت بیشترین تولیدات را دارند. طبیعتاً آن‌ها را باید درنظر بگیریم. حالا یک سری از دوستان می‌گفتند که اصلاً شما به جای 20 تا بکنید 10 تا، بکنید 5 تا که پولتان اثرگذار باشد.

وی افزود: من اگر این پول را بین 50 تا دانشگاه پخش می‌کردم، اصلاً نمی‌توانستم از دانشگاه‌ها انتظار داشته باشم که یک کار اساسی، یک جهش اساسی کرده باشم. بنابراین نگاهمان این شکلی بود.

هرمزی‌نژاد تصریح کرد: اما آقای دکتر افشین معاون علمی رئیس جمهور به ما مأموریت دادند که بقیه دانشگاه‌ها را هم رصد کنیم. یعنی این پولی که ما گذاشتیم، یک انگیزه‌ای بشود برای عده‌ای که جزو این 20 تا دانشگاه نیستند. وقتی این گرنت و این اعتبار را ببینند، به‌اصطلاح سنسورهایشان کار افتاده، خلاصه شروع می‌کنند به فعالیت بیشتر.

وی خاطرنشان کرد: اگر فعالیت آن دانشگاه‌ها واقعاً چشمگیر بود و رشدشان در تولیدات علم چشمگیر بود، حتماً نگاه ویژه‌ای به آن 20 تای بعدی و 20 تای بعدتر خواهیم داشت.

هرمزی‌نژاد در پاسخ به نکته‌ای درباره استان‌های بوشهر و هرمزگان گفت: نکته‌ای که فرمودید درباره بوشهر و هرمزگان… حالا من بوشهر را می‌گویم که اسم دانشگاه، دانشگاه خلیج فارس است. ما آمدیم گفتیم که یک برنامه ویژه به‌اصطلاح به قول معروف به آن دادیم. خودشان هم یک پروپوزال دادند که چگونه تعداد اسناد علمی را که با نام "خلیج فارس" در لیترچر بیرون می‌آید، افزایش بدهیم.

وی افزود: چون می‌دانید که یک سری از کشورهای منطقه با نام جعلی دارند مقاله چاپ می‌کنند و افلیشنشان (یا به‌اصطلاح وابستگیشان) اسمش نام جعلی است. بنابراین ما یک مأموریتی دادیم به دانشگاه خلیج فارس که یک پروموشن، یک ارتقایی در خروجی‌های پژوهشی که با نام خلیج فارس تولید می‌شود، انجام بدهد.

هرمزی‌نژاد گفت: آمدند برنامه‌شان را ارائه دادند. همکاران من در بنیاد علم این برنامه را حک و اصلاح کردند و آماده‌ایم که شروع کنیم و اعتبار را تخصیص بدهیم به دوستان تا شروع کنند. برنامه هم اینطوریه که بتوانند از محققین منطقه، ارتباطات علمی‌شان را برقرار کنند و همینطور تعداد مقالاتی که با آن وابستگی و با نام "پرشین گلف" تولید می‌شود، افزایش پیدا کند.

وی در پایان تأکید کرد: این خودبه‌خود و اتوماتیک‌وار، نام خلیج فارس را در لیترچر برتر می‌کند.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.