محسن حیدری شامگاه دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دادههای هواشناسی نشان میدهد ایستگاههای "کهورک" و "دلگان" با ثبت دمای ۵۰ درجه سلسیوس، گرمترین نقاط سیستان و بلوچستان و از گرمترین ایستگاههای کشور در ۲۴ ساعت گذشته بودهاند.
وی افزود: ایستگاه کهورک که به "دروازه کویر لوت" شهرت دارد، برای سومین روز متوالی دمای ۵۰ درجه را تجربه کرده که گویای استقرار توده هوای بسیار گرم در این منطقه است؛ همچنین از ۲۳ ایستگاه هواشناسی استان، ۱۷ ایستگاه دمای بالای ۴۵ درجه را ثبت کردهاند.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به نقشههای پیشیابی گفت: گرمای هوا تا فردا (سهشنبه) در سطح استان ماندگار است، اما از چهارشنبه با خروج این توده گرم، روند کاهش دما آغاز میشود؛ پیشبینی میشود دمای هوای زاهدان در پایان هفته نسبت به روزهای جاری حدود ۶ درجه سلسیوس کاهش یابد.
وی با اشاره به صدور هشدار سطح زرد ادارهکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: تا پایان هفته در شمال این استان، بهویژه در ساعات صبح، وزش باد نسبتا شدید همراه با گردوخاک پیشبینی میشود که شدت آن در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه افزایش خواهد یافت.
حیدری ادامه داد: علاوه بر شمال سیستان و بلوچستان، در سایر نقاط نیز وزش باد متوسط و گردوخاک دور از انتظار نیست همچنین در ارتفاعات شرقی، رشد ابرهای همرفتی، رگبارهای پراکنده و گاهی رعدوبرق پیشبینی میشود.
وی در خصوص وضعیت دریا نیز گفت: طی سه روز آینده سواحل سیستان و بلوچستان و نواحی شرقی دریای عمان با وزش باد نسبتا شدید مواجه خواهند بود که منجر به مواج و متلاطم شدن دریا میشود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره بر مدیریت مصرف انرژی، خاطرنشان کرد: با توجه به تداوم گرما و بروز گردوخاک، شهروندان بهویژه گروههای حساس از ترددهای غیرضروری در فضای باز، بهویژه در ساعات میانی روز، خودداری کنند.
وی تصریح کرد: در صورت ضرورت تردد در فضای باز، رعایت نکات پیشگیری از گرمازدگی، مصرف کافی آب و استفاده از پوشش مناسب برای شهروندان ضروری است.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با بیشاز سه میلیون و ۳۳۷ هزار نفر جمعیت، جوانترین استان کشور محسوب می شود؛ حدود ۷۰ درصد جمعیت این خطه را جوانان کمتر از ۳۰ سال تشکیل میدهند.













