به گزارش ایرنا صدای دستگاههای ساختوساز این روزها در جایجای استان خراسان جنوبی به گوش میرسد و دیوارهایی که یکی پس از دیگری بالا میروند و تنها سازههایی از سنگ و سیمان نیستند، بلکه دیوارهای امیدی هستند که پایان دوران سخت مستاجری را نوید میدهند.
یکی از متقاضیان مسکن محرومان استان که به تازگی واحد خود را تحویل گرفته است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میگوید: خدا را هزاران بار شکر میکنیم که بعد از سه سال انتظار در صف دریافت زمین و مسکن، بالاخره این واحد به ما تعلق گرفت، واحد من در حال حاضر مراحل سفتکاری به پایان رسیده و هر روز با اشتیاق نظارهگر تکمیل خانهمان هستیم.
وی که پیش از این سابقه چندین سال مستاجری در نقاط مختلف را داشته، ادامه میدهد: اصلا فکرش را نمیکردیم روزی صاحبخانه شویم، اما به همت بنیاد مسکن اکنون صاحب سرپناه شدهایم.
یکی دیگر از شهروندان که شاهد تکمیل واحد خود است، میگوید: پنج سال بود که آواره خانههای مردم بودیم، با کمک بنیاد مسکن هم زمین گرفتیم و هم از وام آن استفاده کردیم.
وی می افزاید: نکته مهم برای ما امنیت خانه است چرا که کارشناسان به طور مرتب و دورهای از پروژه بازدید میکنند و ساختمانها بسیار مقاوم و ایمن ساخته میشوند.
این اقدامات بخشی از راهبرد کلان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای محرومیتزدایی در سطح کشور است، براساس برنامهریزیهای انجام شده، احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کمدرآمد در دستورکار قرار گرفته است که سهم استان خراسان جنوبی از این طرح، ۵۰۰ واحد بود که با توجه به پیگیریهای انجام شده این تعداد در استان به هزار و ۵۴۶ واحد رسید و همچنین واگذاری زمین رایگان بوده است.
همچنین خیران به همراه گروههای جهادی در خانه دار شدن متقاضیان تلاش میکنند که تاکنون از مجموع هزار و ۵۴۶ واحد، ۲۸۹ واحد تحویل شده و ۳۰۶ واحد دیگر تا پایان سال جاری تحویل متقاضیان خواهد شد.
با اجرای این طرح خانههای فرسوده و قدیمی جای خود را به واحدهای نوساز و استاندارد دادهاند، کارشناسان معتقدند این حجم از ساختوساز نه تنها مشکل مسکن محرومان را حل میکند، بلکه موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در بخش مسکن استان نیز شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای تامین مسکن اقشار کمبرخوردار استان، با وجود اینکه سهم استان از سهمیه کشوری ۵۰ هزار واحی کشور، حدود یک درصد است، با پیگیریهای انجامشده از سوی استاندار و نمایندگان مردم، سهمیه استان از ۵۰۰ واحد به یکهزار و ۵۴۶ واحد رسید و رشد حدود سه برابر داشت.
قاسم تنها افزود: از مجموع این واحدها، عملیات اجرایی ۸۶۳ واحد آغاز شده که تا کنون ۲۸۹ واحد تحویل شده و ۳۰۶ واحد هم برنامهریزی شده تا پایان سال به متقاضیان واگذار خواهد شد.
وی اظهارکرد: در بیرجند نیز به دلیل اینکه پروژهها به صورت مجتمع آپارتمان اجرا میشود و باید به شکل کامل و کلیدتحویل به متقاضیان تحویل شود، زمان تحویل این واحدها سال ۱۴۰۶ پیشبینی شده است.
تنها عنوان کرد: این طرح صرفا برای دهکهای یک تا چهار تعریف شده و به منظور بهرهمندی بهتر جامعه هدف، اولویت نخست با مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی است.
وی ادامه داد: برای ساخت واحدها تسهیلات با کارمزد نیز به متقاضیان پرداخت میشود و همچنین خیران به همراه گروههای جهادی در خانه دار شدن متقاضیان تلاش میکنند.
امروز در خراسان جنوبی خشتخشتِ این خانههای جدید، قصهی پایان دربهدری و آغاز آرامش در زیر سقفی است که به نام خود این مردم بنا شده است.















