«گفت‌وگوی ترمذ»؛ تاشکند در پی تقویت پیوند های آسیای مرکزی و جنوبی

ایرنا سه شنبه 12 خرداد 1405 - 13:14
تهران- ایرنا- در حالی که رقابت‌های ژئوپلیتیکی و چالش‌های امنیتی، اقتصادی و اقلیمی در اوراسیا رو به افزایش است، ازبکستان خود را برای میزبانی دومین نشست «گفت‌وگوی ترمذ» آماده می‌کند؛ رویدادی بین‌ المللی که با حضور بیش از ۱۵۰ مقام، کارشناس و نماینده سازمان‌ های منطقه‌ ای و جهانی، با هدف تقویت همکاری، اتصال و توسعه پایدار میان آسیای مرکزی و جنوبی از چهارم تا ششم ژوئن (۱۴ تا ۱۶ خرداد) در تاشکند برگزار خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه آسیا و اقیانوسیه ایرنا، دولت ازبکستان در حال تکمیل مقدمات برگزاری دومین نشست «گفت‌وگوی ترمذ درباره پیوندهای آسیای مرکزی و جنوبی» است؛ نشستی که با شعار «صلح، اتصال و تاب‌آوری؛ بنیان شکوفایی مشترک» از چهارم تا ششم ژوئن در تاشکند برگزار می‌شود.

این ابتکار که در سال ۲۰۲۵ به عنوان یک سکوی دائمی گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای پایه‌ گذاری شد، در راستای طرح پیشنهادی «شوکت میرضیایف» رئیس‌ جمهوری ازبکستان برای تقویت پیوندهای سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی میان آسیای مرکزی و جنوبی شکل گرفته است؛ طرحی که پیش‌تر از حمایت گسترده جامعه بین‌المللی برخوردار شد و در قالب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز مورد تأیید قرار گرفت.

بر اساس اعلام برگزارکنندگان، بیش از ۱۵۰ نماینده از دولت‌ها، نهادهای بین‌المللی، مراکز مطالعاتی، محافل دانشگاهی و فعالان اقتصادی از کشورهای آسیای مرکزی، آسیای جنوبی، قفقاز جنوبی، اروپا، خاورمیانه، منطقه آسیا-اقیانوسیه و کشورهای مستقل همسود (CIS) در این نشست حضور خواهند داشت.

این رویداد به ابتکار مؤسسه مطالعات راهبردی و منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان و وزارت امور خارجه این کشور و با همکاری «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا» (CICA) برگزار می‌شود. همچنین شماری از نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله مرکز منطقه‌ای دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل برای آسیای مرکزی (UNRCCA) و هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (UNAMA) در آن مشارکت خواهند داشت.

در دستور کار این نشست، موضوعاتی همچون تقویت گفت‌وگوی سیاسی، توسعه کریدورهای حمل‌ونقل و ترانزیتی، همکاری‌های اقتصادی، توسعه تجارت، مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی، امنیت منطقه‌ای، تعامل با افغانستان و گسترش همکاری‌های فرهنگی و انسانی میان کشورهای منطقه قرار دارد.

برگزارکنندگان اعلام کرده‌اند که بخشی از برنامه نشست به بازدید شرکت‌کنندگان از شهر ترمذ (Termez) در جنوب ازبکستان اختصاص دارد؛ شهری که به عنوان دروازه ارتباطی آسیای مرکزی با افغانستان و جنوب آسیا شناخته می‌شود. هیأت‌ها همچنین از مرکز تجارت بین‌المللی «آیریتوم» و مرکز لجستیکی «ترمذ کارگو» بازدید خواهند کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، روز پایانی نشست در شهر سمرقند برگزار خواهد شد و شرکت‌ کنندگان ضمن بررسی راهکارهای عملی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ ای، بیانیه پایانی مشترکی را در حمایت از گسترش اعتماد، همکاری و اتصال پایدار میان آسیای مرکزی و جنوبی تصویب خواهند کرد.

کارشناسان معتقدند برگزاری دومین دور «گفت‌وگوی ترمذ» نشان‌دهنده تلاش فزاینده ازبکستان برای ایفای نقش فعال‌تر در معادلات منطقه‌ای و تبدیل شدن به پل ارتباطی میان آسیای مرکزی و جنوبی است؛ هدفی که در سال‌های اخیر به یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی تاشکند تبدیل شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.