به گزارش روز سهشنبه خبرنگار ایرنا، این موفقیت راهبردی که به عنوان نقطه عطفی در دیپلماسی فرهنگی استان هرمزگان شناخته میشود، در مجمع عمومی پیشرو که ۱۷ و ۱۸ ژوئن ۲۰۲۶ (۲۷ و ۲۸ خردادماه ۱۴۰۵) برگزار خواهد شد، به مرحله تصویب نهایی میرسد.
انجمن میراثداران فرهنگ هرمزگان، طی ماههای اخیر با ارائه مستندات دقیق علمی و احراز استانداردهای بینالمللی در حوزه کنشگری میراث ناملموس، موفق شد نظر مثبت کمیته ارزیابی یونسکو را جلب کند.
صدور دعوتنامه رسمی برای حضور در مجمع عمومی، مهر تاییدی بر پذیرش این مجموعه به عنوان بازوی تخصصی در شبکه نهادهای غیردولتی (NGO) طرف مشورت یونسکو است.
کارشناس پاسدار میراث ناملموس ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هرمزگان و پیشنهاددهنده این پرونده به ایرنا گفت: اعتباربخشی یونسکو فراتر از یک تاییدیه اداری بوده و این جایگاه به معنای شناسایی یک نهاد بومی به عنوان «بازوی تخصصی» در کنوانسیون میراث ناملموس است که نشاندهنده بلوغ عملیاتی و علمی انجمن در مسیر مستندسازی و پاسداری از میراث معنوی است.
طاهره رضایی با تبیین ابعاد این رویداد افزود: یونسکو با این اقدام، ضمن صحهگذاری بر دانش و تجربه این انجمن، بر نقش کلیدی مشارکت نهادهای مدنی در مدیریت میراث فرهنگی تاکید دارد و این دستاورد، دریچهای به سوی شبکه جهانی متخصصانی است که زبان مشترک پاسداری از میراث ناملموس را در جهان نمایندگی میکنند.
وی، تقویت دیپلماسی فرهنگی ایران را از پیامدهای کلان این رخداد دانست و تصریح کرد: حضور یک نهاد غیردولتی ایرانی در این تراز جهانی، ضمن ارتقای اعتبار تخصصی، به افزایش ضریب نفوذ ایران در تصمیمسازیهای کلان حوزه میراث ناملموس کمک شایانی خواهد کرد.
این کارشناس میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تصویب نهایی این اعتبارنامه در مجمع عمومی، ظرفیتهای بیبدیلی را برای پژوهشهای میدانی، ظرفیتسازی و مشارکت در سیاستگذاریهای بینالمللی برای هرمزگان فراهم میآورد و افقهای تازهای را برای معرفی توانمندیهای فرهنگی بومی ایران در سطح جهانی ترسیم خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، بیش از ۳۰۰ مکان و بنای تاریخی در هرمزگان وجود دارد و همچنین در حال حاضر ۷۰ هزار نفر در این استان دارای گواهی صنایع دستی هستند.













