سفیر پیشین ایران در هلند: کشورهای میزبان پایگاه‌‎های آمریکایی در عمل در سمت متجاوز هستند

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 12 خرداد 1405 - 15:30
سفیر پیشین ایران در هلند گفت: آمریکایی‌ها هیچ پشتوانه حقوقی برای ادعای مبنی بر اینکه برای دفاع از خود به ایران حمله کردند، ندارند.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی، سفیر پیشین ایران در هلند در پاسخ به سوالی درباره ادعای اولیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درباره «عدم مشارکت خود در جنگ علیه ایران» و هدف قرار گرفته شدن اهداف کاملا نظامی در مناطق جغرافیایی این کشورها که علیه ایران نقش داشتند، گفت: با توجه به تحولات جاری در منطقه و تأثیرات دراز مدت آن، این سوال بسیار مهمی است. همانطور که دکتر سادات گفتند، امروز نوبت ایران است و ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، همین تحولات علیه کشور دیگری رخ دهد. اکنون شاهد تهدید نابود شدن یک کشور صلح‌طلب دیگر در منطقه (عمان) توسط رئیس‌جمهور آمریکا هستیم و ممکن است در آینده این تهدیدها عملی شود.

او افزود: واقعیت این است که ما از اصطلاح کشورهای ثالث استفاده می‌کنیم تا تمایز آن‌ها از ایران و آمریکا مشخص شود. اما برخی از این کشورها میزبان پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی بودند که از آن‌ها در حمله به ایران استفاده شده است. در چنین شرایطی، از منظر حقوقی و از دید ایران، این کشورها دیگر کشورهای ثالث حساب نمی‌شوند. با این وجود، ایران پاسخ‌های خود به این کشورها را به هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا و اهداف نظامی محدود کرد. براساس قوانین بین‌المللی، کشورهای میزبان پایگاه‌‎های آمریکایی در عمل، در سمت متجاوز قرار دارند.

سفیر پیشین ایران در هلند گفت: قطعنامه 3314 مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1974 آشکارا اعلام کرده است که ارائه پایگاه به متجاوز، یک اقدام تجاوزکارانه است و از لحاظ حقوقی این کشورها متجاوز شناخته می‌شوند. با این وجود ایران اقدامات خود را محدود نگه‌ داشت.

او افزود: اکنون آشکارا شده است ادعای دفاع از خود آمریکایی‌ها توجیه حقوقی بی‌پایه و اساسی است. این جنگ با هدف قرار گرفته شدن رهبر معظم ایران آغاز شد. آمریکایی‌ها هیچ پشتوانه حقوقی برای ادعای خود ندارند. آن‌ها آشکارا اعلام کردند که به‌دنبال تغییر رژیم هستند و به اذعان خودشان از جدایی‌طلبان حمایت کرده‌اند و از لحاظ حقوقی این بدین معنا است که آمریکایی‌ها تمامیت ارضی و حاکمیت ایران را نقض کرده‌اند و ادعاهای حقوقی خود را از بین برده‌اند بنابراین این یک تجاوز آشکار است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.