دکتر مریم میرزاده روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مهمترین فرآوردههای خونی که در مراکز انتقال خون تهیه میشود، پلاکت است که به دلیل شرایط خاص نگهداری، تنها تا سه روز قابلیت استفاده دارد و پس از آن از چرخه مصرف خارج میشود.
وی افزود: به همین دلیل اگر تنها ۲ روز میزان مراجعه اهداکنندگان کاهش یابد، در روز سوم احتمال بروز کمبود پلاکت بسیار جدی خواهد بود؛ موضوعی که میتواند روند درمان بسیاری از بیماران را با مشکل مواجه کند.
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه پلاکت در درمان بیماران مبتلا به سرطان، افراد تحت پیوند مغز استخوان و سایر بیمارانی که با کاهش شدید پلاکت خون مواجه هستند، نقش حیاتی دارد، گفت: تأخیر در تأمین و تزریق این فرآورده ممکن است منجر به بروز خونریزیهای شدید و در برخی موارد تهدید جان بیماران شود.
میرزاده با دعوت از افراد واجد شرایط برای مشارکت مستمر در اهدای خون، تأکید کرد: نیاز مراکز درمانی به خون و فرآوردههای خونی همیشگی است و تأمین این نیاز تنها با حضور مداوم و مسوولانه مردم نیکوکار امکانپذیر خواهد بود.
وی افزود: پایگاه مرکزی انتقال خون کرمانشاه واقع در میدان فرمانداری، روبهروی فرمانداری، در روزهای غیرتعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ بهصورت یکسره آماده پذیرش اهداکنندگان است.
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه ادامه داد: این مرکز در روزهای تعطیل و همچنین روزهای جمعه نیز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ پذیرای اهداکنندگان خون خواهد بود.
میرزاده در پایان از مردم استان خواست با اهدای مستمر خون و پلاکت، یاریگر بیماران نیازمند باشند و در این اقدام انساندوستانه مشارکت کنند.
بیشترین مصرف پلاکت در بیماران سرطانی و بیماری های خونریزی دهنده ارثی است می تواند نجات دهنده جان این بیماران باشد و یا اینکه در ارتقای زندگی آنها نقش موثری داشته باشد.













