همکاری جدید ایران و پاکستان و باخت سنگین امارات!

عصر ایران سه شنبه 12 خرداد 1405 - 17:01
بازنده بزرگ: امارات. دبی و ابوظبی که قطب ترانزیت کالا به ایران و آسیای مرکزی بودند، با کریدوری زمینی و کم‌هزینه مواجه شده‌اند.

ایران و پاکستان با افتتاح کریدور زمینی مشترک، انحصار ترانزیتی امارات در منطقه را در هم شکستند.

به گزارش فارس، این مسیر که به کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) متصل می‌شود، نه تنها تنگه هرمز را دور می‌زند، بلکه مسیر‌های جدیدی را برای تجارت ایران با کشور‌های آسیای مرکزی و چین می‌گشاید.

کریدور تازه‌افتتاح شده تهران-اسلام‌آباد بر پایه توافق ۲۰۰۸، شش مسیر زمینی را از بنادر گوادر، کراچی و بندر قاسم پاکستان به مرزهای ایران در تفتان و گبد متصل می‌کند. هدف، جابجایی کالا بدون نگرانی از ناوهای آمریکایی است.

نخستین محموله تجاری این کریدور موفق به تاشکند رسید. نقطه عطف، پیوند با کریدور CPEC است؛ ایران از طریق مرزهای جنوب شرقی به شبکه ۳۰۰۰ کیلومتری متصل می‌شود که غرب چین را به اقیانوس هند پیوند می‌دهد.

پاکستان وابستگی خود به مسیر ناپایدار افغانستان را کنار می‌گذارد و راهی امن به بازارهای آسیای مرکزی یافته است.

پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان با پیشرفت ۹۰ درصد تا پایان بهار بهره‌برداری می‌شود.

کارشناسان: ترکیب این دو کریدور، نقش ایران را به هاب منطقه‌ای ارتقا می‌دهد.

بازنده بزرگ: امارات. دبی و ابوظبی که قطب ترانزیت کالا به ایران و آسیای مرکزی بودند، با کریدوری زمینی و کم‌هزینه مواجه شده‌اند.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.