به گزارش ایسنا، محسن بهاروند، سفیر پیشین ایران در انگلیس در پاسخ به سوالی درباره نقش حقوقی کشورهای اروپایی در تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: برخی از دیپلماتها و کارشناسان میگویند که حقوق بینالملل دیگر وجود ندارد و کارایی خود را از دست داده است و میگویند که باید در برابر آمریکا و دولت کنونی این کشور زانو زد. به باور من این شیوه فکری به کل اشتباه است. واکاوی حقوقی تحولاتی همچون تجاوز نظامی صورت گرفته علیه ایران بسیار مهم است. حقوق بینالملل یک ساختار انتزاعی شکل گرفته براساس اقدامات کشورها نیست، بلکه این قوانین پس از 2 جنگ جهانی و مرگ میلیونها نفر و به کار گرفته شدن بمب هستهای علیه ژاپن شکل گرفته است.
او افزود: این تجربیات برای انسانها بسیار مرگآور و خطرناک بود و در نتیجه این تحولات انسانها تصمیم گرفتند تا با ایجاد قوانین بینالمللی، اقدامات دولتها علیه یکدیگر را مهار کرده و آن را متمدنانهتر کنند. هیچ کشوری نمیتواند این قوانین را زیر پا بگذارد و کشورها باید در برابر نقض شدن این قوانین صدای خود را بلند کنند. علت اصلی شکلگیری این قوانین، جلوگیری از تحولاتی همچون جنگ جهانی بود. ایستادگی علیه اقدامات آمریکا و اسرائیل که نقض کننده قوانین بینالمللی است، صرفا تلاشی برای پاسداری از قوانین بینالمللی نیست، بلکه اقدامی برای کمک به بشریت و تاریخ آن است.
بهاروند در ادامه با اشاره به افول کشورهای اروپایی در جامعه جهانی گفت: اروپا بهعنوان یک بازیگر جهانی در حال کمرنگ شدن است. افول کشورهای اروپایی از زمانی شروع شد که این کشورها چشمان خود را به روی تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه دیگر کشورها بستند. کشورهای اروپایی چشمان خود را به روی کشتار غیرنظامیان در غزه و نادیده گرفته شدن قوانین بینالمللی بستند و حتی برخی از آنها تحولات غزه را محکوم نکردند.
این دیپلمات پیشین ایران تصریح کرد: برند کشورهای اروپایی پاسداری از قوانین بینالمللی در سطح جهان بود، اما هنگامی که چشمان خود را به روی اقدامات اسرائیل و آمریکا بستند، ارزش خود را بهعنوان یک بازیگر جهانی کاهش دادند.
این خبر تکمیل میشود.











