شکست راهبرد تنش‌زایی واشنگتن و تل‌آویو و قدرت‌نمایی تهران از بیروت تا هرمز

ایرنا سه شنبه 12 خرداد 1405 - 20:07
تهران – ایرنا – پایگاه خبری تحلیلی عراقی المطلع تاکید کرد در حالی که خاورمیانه به دنبال تحولات پرشتاب نظامی و سیاسی اخیر، در آستانه معادلات جدیدی قرار گرفته است؛ گزارش‌ها از تلاش‌های فشرده دیپلماتیک برای مهار درگیری‌ها در لبنان حکایت دارند و با این حال، ایران با تأکید بر تغییر قواعد درگیری، اعلام کرده است هرگونه عبور از خطوط قرمز در جبهه لبنان و غزه با واکنش‌های فراتر از چارچوب‌های سنتی مواجه خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، المطلع تاکید کرد: در حالی که تماس‌های سیاسی و نظامی در سراسر منطقه شتاب گرفته، خاورمیانه بر لبه پرتگاهی ایستاده که در آن تلاش‌ها برای آرام‌سازی اوضاع با احتمالات انفجار مجدد در هم آمیخته است؛ آن هم در شرایطی که جنگ غیرمستقیم میان ایران، آمریکا و اسرائیل ادامه دارد و صحنه لبنان به یکی از حساس‌ترین جبهه‌های این درگیری تبدیل شده است.

به نوشته این پایگاه عراقی، در حالی که میانجی‌گری‌ها برای مهار وضعیت متمرکز شده، واشنگتن و تل‌آویو بر فشارهای خود ادامه می‌دهند؛ در مقابل، تهران و متحدانش تصریح کرده‌اند که هرگونه تعدی به خطوط قرمز در لبنان، با پاسخ‌هایی فراتر از چارچوب‌های سنتی مواجه خواهد شد.

اعلام آتش‌بس و تحولات پشت‌پرده

براساس تحلیل المطلع، در تحولی قابل توجه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه اول ژوئن ۲۰۲۶ (۱۰ خرداد)، از دستیابی به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله خبر داد. وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی ثمربخش خود با بنیامین نتانیاهو، اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل به او اطمینان داده است هیچ نیرویی به بیروت اعزام نخواهد کرد و نیروهای پیشروی کرده، عقب‌نشینی کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که ترامپ همچنین تأکید کرد که از طریق نمایندگان عالی‌رتبه، توافقی برای آتش‌بس کامل حاصل شده که طبق آن، دو طرف از عملیات نظامی علیه یکدیگر خودداری خواهند کرد.

براساس این تحلیل، سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل فاش کرد که تل‌آویو طرحی برای یک حمله گسترده علیه ضاحیه جنوبی بیروت داشت که در لحظات آخر، به دلیل مداخله مستقیم واشنگتن به تعویق افتاد. به گفته یک منبع آگاه، این مداخله نشان‌دهنده نگرانی عمیق آمریکا از ورود منطقه به مرحله‌ای خطرناک‌تر است.

خط و نشان ایران و استراتژی بازدارندگی

المطلع می‌افزاید: در مقابل، نهادهای نظامی ایران به ارسال پیام‌های بازدارنده مستقیم به اسرائیل ادامه دادند؛ به طوری که قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء هشداری برای ساکنان مناطق شمالی فلسطین اشغالی صادر کرد و از آن‌ها خواست در صورت اقدام تل‌آویو به انجام هرگونه حمله علیه ضاحیه جنوبی بیروت، مناطق خود را ترک کنند.

به نوشته المطلع، این بیانیه تأکید کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تهدیدها و اقدامات خصمانه خود از جمله تهدید به بمباران ضاحیه و صدور دستورات تخلیه برای ساکنان ادامه می‌دهد و تصریح کرد که استمرار نقض آتش‌بس از سوی اسرائیل، معادلات بازدارندگی متقابلی را تحمیل می‌کند که هدف آن جلوگیری از گسترش دامنه جنگ است.

براساس تحلیل پایگاه عراقی، این بیانیه خاطرنشان کرد که در صورت انجام هرگونه تجاوز جدید علیه ضاحیه جنوبی بیروت، شهرک‌های شمالی و مواضع نظامی رژیم صهیونیستی، در معرض خطر خواهند بود؛ این پیامی است که آمادگی محور مقاومت برای پاسخ به هرگونه تشدید تنش احتمالی از سوی اسرائیل را منعکس می‌کند و تأکید دارد که هرگونه رویارویی آینده درچارچوب یک منطقه جغرافیایی محدودی باقی نخواهد ماند.

این تحلیل می افزاید: این پیام‌ها بازتاب‌دهنده این باور در تهران است که نتایج رویارویی‌های اخیر، توانایی ایران برای تحمیل معادلات بازدارندگی جدید را تقویت کرده و هرگونه تلاش برای گسترش عملیات علیه متحدانش، با اقداماتی فراتر از میادین سنتی پاسخ داده خواهد شد.

تداوم فشار سیاسی در کنار تهدیدهای نظامی

المطلع افزود که ترامپ در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» اعلام کرد که مذاکرات با ایران همچنان ادامه دارد، هرچند واشنگتن هیچ سیگنال رسمی مبنی بر تعلیق این گفت‌وگوها دریافت نکرده است.

وی تصریح کرد که آمریکا سیاست فشار و محاصره علیه ایران را حفظ خواهد کرد و هرچند به دنبال بمباران داخل ایران نیست، اما از ابزارهای فشار اقتصادی عقب‌نشینی نخواهد کرد.

براساس تحلیل این پایگاه عراقی، در مقابل، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) در هشداری صریح به ساکنان مناطق شمالی فلسطین اشغالی، از آن‌ها خواست در صورت تداوم تهدیدات تل‌آویو علیه ضاحیه جنوبی، آن مناطق را ترک کنند. قرارگاه خاتم الانبیاء تأکید کرد که در صورت هرگونه تجاوز جدید، شهرک‌های شمالی و تأسیسات نظامی رژیم صهیونیستی در معرض خطر خواهند بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد در صورت تشدید تنش، هیچ‌یک از طرفین در محدوده‌های جغرافیایی فعلی باقی نخواهند ماند.

این تحلیل خاطرنشان می‌کند که در سایه این تحولات پرشتاب، به نظر می‌رسد منطقه در مرحله‌ای بسیار حساس قرار دارد که در آن نشانه‌های آرام‌سازی با شاخصه‌های تنش‌زایی در هم آمیخته است.

به نوشته المطلع، در حالی که واشنگتن از طریق تماس‌های سیاسی فشرده برای مدیریت درگیری و جلوگیری از انفجار فراگیر آن تلاش می‌کند، اسرائیل همچنان به تهدید با گزینه نظامی ادامه می‌دهد؛ این در حالی است که ایران و متحدانش تأکید دارند که قواعد درگیری تغییر کرده است و هرگونه هدف قرار دادن لبنان، غزه یا نیروهای مقاومت، با پاسخ‌هایی روبرو خواهد شد که محاسبات سنتی را کنار می‌گذارد.

این پایگاه عراقی تاکید می‌کند: در میان این معادلات پیچیده، مذاکرات جاری و میانجی‌گری‌های بین‌المللی در برابر آزمونی دشوار قرار دارند؛ در حالی که آینده منطقه همچنان میان فرصت‌های مهار بحران و احتمالات بازگشت به رویارویی که ممکن است بسیار گسترده‌تر و خطرناک‌تر از تمام آنچه در ماه‌های گذشته شاهد بوده باشیم، معلق مانده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.