به گزارش خبرنگار ایرنا، حمزه صفربیگی روز سه شنبه در نشست با استاندار همدان اظهار کرد: این ابتکار که با حمایت رئیس مجلس شورای اسلامی و در مجلس یازدهم کلید خورد، به دنبال ایجاد پلی میان دانشگاهیان، خبرگان و فعالان عرصه علم و دانش با حوزه قانونگذاری و حکمرانی است.
وی ادامه داد: در گذشته با وجود ماموریتهای متعدد قوه مقننه امکان استفاده کامل از ظرفیت نخبگان و خبرگان، بهویژه آنانی که در بطن جامعه و میادین عملی فعالیت دارند، بهطور گسترده فراهم نبود اما امروز این خلاء با راه اندازی اندیشکده های حمکرانی در حال مرتفع شدن است.
صفربیگی ادامه داد: این اندیشکدهها با هدف رفع این خلاء و ایجاد فضایی خارج از بوروکراسیهای اداری به منظور اتصال نخبگان به حوزه تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور شکل گرفتهاند.
دبیرکل اندیشکده های حکمرانی کشور گفت: رییس جمهور با اشراف کامل بر عملکرد نمایندگان و ظرفیت اندیشکدهها، در سال گذشته دستوری را به معاونت راهبردی و دفتر خود ابلاغ کرد تا از ظرفیت این اندیشکدهها در سطح کشور استفاده شود، این دستورالعمل که به صورت تفاهمنامهای با دولت ابلاغ شد.
وی ادامه داد: تاکیدات مکرر رییس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم بهرهگیری بیواسطه از ظرفیت نخبگان در استانها زمینه را برای عملیاتی شدن این مهم فراهم کرده است.
نقش اندیشکدهها در حل مسائل میدانی
صفربیگی همچنین گفت: یکی از اهداف کلیدی راهاندازی این اندیشکدهها، کاهش فاصله میان پژوهش و میدان است چرا که تجربه نشان داده صرفا پژوهشهای دانشگاهی یا اقدامات میدانی بدون پشتوانه علمی، قادر به حل مشکلات پیچیده اجرایی نیستند.
وی خاطرنشان کرد: اندیشکدهها به عنوان بازوی مشورتی مسوولان، استانداران و مدیران با ارائه مشورتهای دقیق، هوشمندانه و نقطهزن، در تلاشند تا گرههای موجود در استانها را مرتفع سازند.
صفربیگی افزود: در همین راستا، نظام مسائل ۳۱ استان کشور به دستور رییس مجلس شورای اسلامی، تهیه و به رییس جمهور ارائه شده است، این مسائل در سال ۱۴۰۳ به سازمان برنامه و بودجه کشور ارجاع شد و امید است با همکاری تنگاتنگ با دولت در سال جاری نیز ادامه یابد.













