صرفه‌جویی ۲۰ میلیون مترمکعبی آب در کشاورزی خوزستان

ایرنا سه شنبه 12 خرداد 1405 - 22:16
اهواز _ ایرنا _ مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از صرفه‌جویی ۲۰ میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی استان طی سال زراعی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ خبر داد.

محمد توحیدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار استانی و ملی، طرح‌های زیربنایی آب و خاک در ۳۰ شهرستان خوزستان اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه توسعه زیرساخت‌های کشاورزی استان افزود: در سال زراعی ۱۴۰۵- ۱۴۰۴، با اجرای پروژه‌های مختلف آب و خاک، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

وی افزود: در این مدت، ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی برای اجرای پروژه‌های زیربنایی بخش کشاورزی در ۳۰ شهرستان استان هزینه شده که بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی، انتقال آب با لوله، اجرای شبکه‌های انتقال آب، لایروبی کانال‌های آبیاری و زهکشی، احیا و مرمت قنوات و همچنین تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی از مهم‌ترین این طرح‌ها بوده است.

توحیدی با بیان اینکه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری یکی از اولویت‌های اصلی بخش کشاورزی استان است، گفت: از محل منابع ملی، کمک‌های فنی و اعتباری لازم برای اجرای سامانه‌های آبیاری بارانی، قطره‌ای، تیپ و کم‌فشار در اختیار کشاورزان قرار گرفته و برنامه‌ریزی برای توسعه سامانه‌های هوشمندسازی آبیاری نیز در حال انجام است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: تاکنون ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با استفاده از اعتبارات ملی به سامانه‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند که نقش مؤثری در افزایش بهره‌وری آب و پایداری تولیدات کشاورزی داشته است.

وی تصریح کرد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند تا ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد کند و از این رو وزارت جهاد کشاورزی با ارائه تسهیلات حمایتی، زمینه توسعه هرچه بیشتر این سامانه‌ها را برای بهره‌برداران فراهم کرده است.

توحیدی خاطرنشان کرد: بخش عمده هزینه‌های اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از طریق حمایت‌های دولتی تأمین می‌شود تا کشاورزان بتوانند با سهولت بیشتری از فناوری‌های نوین در مدیریت مصرف آب بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل، معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور، در جایگاه نخست قرار دارد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.