نیکولای سوخوف روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: ایران از جنگ ۱۲ روزه در تابستان ۱۴۰۴ درسهای زیادی آموخت؛ اول از همه، نظام چند سطحی برای اداره امور کشور ایجاد کرد.
این شرق شناس روس گفت: علاوه بر این، ایران با اتکا به تجارب تجاوز نظامی خرداد و تیر ۱۴۰۴ آمریکا و اسرائیل، سیستم دفاعی موزائیکی را به عنوان یک دکترین و استراتژی نظامی بر پایه تمرکززدایی کامل، دفاع چندلایه و تقسیم کار به واحدهای کوچک و مستقل عملیاتی ایجاد کرد.
سوخوف خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل، مردم ایران را حول محور رهبری خود متحد کرد، موضوعی که ما آن را مقاومت و ایستادگی حول محور پرچم مینامیم.
وی افزود: علاوه بر این، موفقیت ایران در تثبیت وضعیت داخلی همزمان با تهدیدهای خارجی از عوامل ناکامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پیشبرد اهداف ضدایرانی آنها بود.
پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه مؤسسه اقتصاد جهانی و روابط بینالملل آکادمی علوم روسیه خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل به ایران کمک کرد تا در مدت ۴۰ روز تجاوز نظامی مقابل دشمنان خود مقاومت کند و برای دفاع از اصول و حاکمیت خود بایستد.
به گزارش ایرنا، نخستین تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران در سال ۱۴۰۴، ۲۳ خرداد به مدت ۱۲ روز طول کشید و طی آن مقامات واشنگتن مدعی شدند که توان هستهای ایران را از بین بردهاند. این تجاوز نظامی در میانه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا انجام شد.
دومین تجاوز نظامی واشنگتن و تلآویو به کشورمان نیز نهم اسفندماه ۱۴۰۴ با تکرار مجدد ادعاها درباره توان هستهای ایران – که پیشتر مدعی از بین بردن آن شده بودند- و باری دیگر همزمان با روند مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن آغاز شد. در این حملات که به مدت ۴۰ روز به طول انجامید، آیتالله سید علی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان و شهروندان غیرنظامی از جمله ۱۶۸ دانشآموز مدرسه میناب به شهادت رسیدند.
در واکنش به این حملات متجاوزانه آمریکا و رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران با حملاتی به سرزمینهای اشغالی فلسطین و اماکن و منافع آمریکا در منطقه، به این حملات پاسخ داد اما واشنگتن و تهران در نهایت، آتشبس موقت با میانجیگری پاکستان را اعلام کردند.
این آتشبس شکننده ابتدا در ۱۹ فروردین ۱۴۰۵ با هدف فراهم شدن فرصت برای راهکارهای دیپلماتیک برقرار شد و سپس اول اردیبهشت پس از ناکامی کاخ سفید در میدان دیپلماسی، بهصورت یکجانبه و نامحدود از سوی رئیسجمهوری آمریکا تمدید شد اما ترامپ لفاظی ها و زیاده خواهی های خود را همچنان تکرار می کند.













