سهم انرژی خورشیدی از تامین برق شهرداری اصفهان به ۴۰ درصد می‌رسد

ایرنا چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 12:10
اصفهان - ایرنا - معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: سهم انرژی خورشیدی در تامین برق مورد نیاز شهرداری که اکنون به ۲۰ درصد رسیده است، تا پایان امسال به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی بقایی روز چهارشنبه در برنامه پاسداشت تولید ۲۰ درصد انرژی خورشیدی شهرداری اصفهان اظهار داشت: خواهان افزایش سهم انرژی پاک در تولید برق هستیم اما بیشتر شدن هزینه‌ها و قیمت تجهیزات، اجرای طرح‌ها را با دشواری‌ همراه کرده است.

وی در ارتباط با تشکیل دبیرخانه «شهر خورشیدی» در این نهاد اضافه کرد: هدف‌گذاری این دبیرخانه تأمین بخشی از دیماند ۴۰۰ مگاواتی برق شهر اصفهان از طریق انرژی خورشیدی است که تحقق آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط خواهد بود.

معاون شهردار اصفهان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای تا افق ۱۴۱۰ تدوین شد که بر اساس آن دیماند برق بخش عمومی شهر و ساختمان‌های اداری شهرداری از ۲۵ مگاوات به ۲۲ مگاوات کاهش یابد.

بقایی تصریح کرد: با وجود اینکه برای تحقق این هدف ۱۰ سال زمان پیش‌بینی شده بود، شهرداری توانست طی چهار سال دیماند برق را به ۲۰ مگاوات کاهش دهد و در مجموع پنج مگاوات صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

انرژی خورشیدی امسال ۴۰ درصد برق شهرداری اصفهان را تامین می‌کند

وی افزود: امسال چهارمین سال برگزاری رزمایش بهره‌وری در این کلانشهر است و شهرداری اصفهان برای پنجمین سال متوالی موفق به کسب رتبه نخست بهره‌وری در استان شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تمامی مناطق و سازمان‌های شهرداری به سامانه‌های برق اضطراری مجهز شده‌اند و در حال حاضر ۱۸ مگاوات ظرفیت برق اضطراری در اختیار شهرداری قرار دارد، به‌گونه‌ای که هیچ بخشی از خدمات شهری در زمان خاموشی‌ها با اختلال مواجه نخواهد شد.

بقایی درباره رزمایش بهره‌وری با همکاری شرکت توزیع برق اصفهان نیز اظهار داشت: این رزمایش در ۲ سطح اجرا می‌شود و مناطق و سازمان‌های شهرداری تلاش می‌کنند خدمات شهری را با حداقل مصرف برق ارائه دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان سال گذشته در حوزه انرژی خورشیدی موفق به دریافت جایزه از رئیس‌جمهور شده است، گفت: این نهاد همچنین برای پنجمین سال پیاپی عنوان برترین دستگاه استان در حوزه بهره‌وری را کسب کرده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در برنامه مذکور گفت: کاهش قابل توجه مصرف آب و برق، شرط عبور از بحران‌های پیش‌روی کشور در این حوزه است و دستگاه‌های اجرایی باید با مدیریت مصرف و رعایت اصول صرفه‌جویی، الگوی مناسبی برای جامعه باشند.

سیدامیر سامع با اشاره به توسعه اقدامات مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: برگزاری این برنامه نشان‌دهنده شکل‌گیری اتفاقات مثبت در حوزه انرژی خورشیدی است.

وی با بیان اینکه کشور در حوزه آب و انرژی به شرایط اضطراری نزدیک شده است، افزود: الگوی مصرف کنونی با استانداردهای بهینه فاصله دارد و ادامه روند مصرف‌گرایی می‌تواند چالش‌های جدی‌تری را به همراه داشته باشد.

نایب رییس شورای شهر اضافه کرد: کاهش نیاز به مصرف، کنترل مصارف، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای تأمین انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر باید در اولویت قرار گیرد، همچنین رعایت این اصول در زندگی فردی و محیط‌های کاری می‌تواند به عبور از شرایط بحرانی کمک کند، اما تداوم روند فعلی مصرف، بحران را به بخش‌های مختلف زندگی و خدمات عمومی نزدیک‌تر خواهد کرد.

وی درباره پیامدهای ادامه الگوی نادرست مصرف خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح نشدن رفتارهای مصرفی، حتی تأمین انرژی مراکز حیاتی نیز با چالش مواجه خواهد شد، بنابراین ادارات و نهادهای اجرایی باید در اجرای سیاست‌های مدیریت مصرف پیشگام باشند، ذکر این نکته هم ضروریست که صرفه‌جویی در مصرف انرژی علاوه بر کمک به پایداری تأمین برق، آثار اقتصادی قابل توجهی برای کشور به همراه دارد و می‌تواند از تحمیل هزینه‌های سنگین برای احداث نیروگاه‌های جدید جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، کلانشهر اصفهان بالغ بر ۲ میلیون نفر جمعیت و ۱۵ منطقه شهرداری دارد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.