میز مشترک آب و برق برای مقابله با اضافه برداشت چاه‌های کرمانشاه راه‌اندازی شد

ایرنا چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 12:15
کرمانشاه - ایرنا - میز مشترک آب و برق با هدف جلوگیری از اضافه برداشت از آب چاه‌های کشاورزی و صنعتی و همچنین صیانت و مدیریت ناترازی منابع آب و انرژی استان طی مراسمی با حضور مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای و توزیع نیروی برق استان کرمانشاه راه‌اندازی شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در این مراسم که در شرکت آب منطقه ای برگزار شد گفت: در قالب این سازوکار، تیم‌های عملیاتی مشترک آب و برق با استفاده از ابزارهای نظارتی و کنترلی، مدیریت مصرف و حفاظت از منابع آبی استان را به صورت هدفمند دنبال خواهند کرد.

«بهرام درویشی» تاکید کرد: امروز حفاظت از منابع آب استان نیازمند همکاری فرابخشی و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی و اجرایی است و تشکیل این میز مشترک در همین راستا انجام شده است.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم مدیریت مصرف آب و برق افزود: در این طرح، تیم‌های عملیاتی مشترک به‌صورت میدانی وضعیت چاه‌های کشاورزی و صنعتی را رصد خواهند کرد و در صورت مشاهده اضافه‌برداشت از منابع آب، ابتدا اخطارهای قانونی صادر می‌شود و در مراحل بعد، در صورت تداوم تخلف، از ابزارهای کنترلی از جمله قطع برق برای مدیریت مصرف و صیانت از منابع آب استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه توضیح داد: هدف از این اقدام برخورد با بهره‌برداران قانونمند نیست، بلکه جلوگیری از برداشت‌های خارج از ضوابط و حمایت از حقوق عمومی، منافع کشاورزان قانون‌مدار و حفاظت از سرمایه‌های آبی استان است.

درویشی با بیان اینکه بیش از چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان شناسایی شده است، گفت: بخش قابل توجهی از فشار وارد بر آبخوان‌های استان ناشی از برداشت‌های غیرمجاز و اضافه‌برداشت از چاه‌های دارای پروانه است و مقابله با این روند نیازمند هماهنگی کامل میان دستگاه‌های مسئول است.

وی بیان کرد: میز مشترک آب و برق بستر لازم برای تبادل مستمر اطلاعات، تشکیل تیم‌های عملیاتی مشترک، شناسایی مصارف غیرمجاز و اجرای اقدامات مؤثر نظارتی را فراهم می‌کند و می‌تواند نقش مهمی در کاهش ناترازی منابع آب، حفاظت از آبخوان‌ها و تأمین امنیت آبی استان ایفا کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، افتتاح این میز را گامی مهم در مسیر حکمرانی یکپارچه منابع آب و انرژی دانست و تأکید کرد: صیانت از منابع آبی، صیانت از حقوق مردم و تضمین‌کننده توسعه پایدار استان در سال‌های آینده است.

به گزارش ایرنا؛ در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه بیش از ۲۱۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند از این رو می توان این استان را یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور به شمار آورد.

در این استان ۹۵۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی وجود دارد که سالانه حدود ۵.۵ میلیون انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی تولید و روانه بازار مصرف می شود و از این میزان بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات زراعی از سطح ۹۰۲ هزار هکتار اراضی به دست می آید.

در استان کرمانشاه با ۴۶ هزار هکتار اراضی باغی و ۱۱۴ هکتار گلخانه فعال سالانه افزون بر ۳۵۷ هزار تن انواع محصولات باغی تولید و روانه بازار مصرف که بخشی از آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

در استان همچنین ۱۲ هزار و ۲۶۶ حلقه چاه مجاز در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و بهداشت وجود دارد که از این تعداد، ۱۰ هزار و ۲۸۵ چاه مربوط به بخش کشاورزی است که سالانه حدود ۶۰۷ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌کنند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.