کانادا به دنبال تمدید ۱۶ ساله توافق تجارت آزاد با آمریکا و مکزیک

ایرنا چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 12:37
تهران – ایرنا – خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که کانادا از آمریکا و مکزیک درخواست کرده که توافق تجارت آزاد سه جانبه را به مدت ۱۶ سال تمدید کنند.

به گزارش چهارشنبه ایرنا، دومینیک لوبلان، وزیر تجارت آمریکا - کانادا، در نامه‌ای به جیمیسون گریر (Jamieson Greer)، نماینده تجاری آمریکا و مارسلو ابرارد (Marcelo Ebrard)، وزیر اقتصاد مکزیک، ارسال کرد و پیشنهاد اتاوا را به آنها ابلاغ کرد.

لوبلان نوشت: این توافق‌نامه برای تک تک کشورهای ما و برای اقتصاد یکپارچه آمریکای شمالی بسیار مفید است.

وی افزود که کانادا نامه‌هایی نیز از گریر و ابرارد دریافت کرده است. ابرارد دیروز (۱۲ خرداد) گفت که مکزیک نیز مایل است که این توافق‌نامه ۱۶ سال تمدید شود.

این نامه‌ها در آستانه بازبینی توافق‌نامه آمریکا-مکزیک-کانادا یا USMCA در ماه ژوئیه منتشر می‌شوند. این توافق را می‌توان سال به سال بازبینی و یا آن را به مدت ۱۶ سال تمدید کرد.

وزیر کانادایی پیش از این گفته بود که باور دارد واشنگتن ممکن است این توافق تجاری را مشمول بررسی‌های سالانه کرده و به دنبال ایجاد عدم قطعیت در مورد تداوم این پیمان تجاری باشد.

این توافقنامه تجارت آزاد کانادا و مکزیک را از بسیاری از اقدام های حمایت‌گرایانه دولت ترامپ معاف ساخته زیرا بسیاری از کالاهای مکزیکی و کانادایی تحت پوشش این توافق‌نامه تجارت آزاد هستند. با این حال اعمال برخی تعرفه‌ها بر روی کالاهایی مانند آلومینیوم به اقتصاد یکپارچه آمریکای شمالی آسیب می‌رساند.

از سوی دیگر، سخنان رئیس جمهوری آمریکا در مورد تبدیل کانادا به ایالت پنجاه و یکم این کشور، کانادایی‌ها را خشمگین کرده و تعداد زیادی از آنها از سفر به همسایه جنوبی خود صرف نظر کرده اند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.